متاورس چیست؟ متاورس در ارز دیجیتال و کریپتو به زبان ساده


احتمالا در ماه‌های گذشته کلمه متاورس (Metaverse) به گوشتان خورده است. یا شاید در جایی خوانده باشید که متاورس قرار است جایگزین اینترنت شود. شاید هم اصلا قرار است ما در آنجا زندگی کنیم. در این مطلب، درباره مفهوم متاورس (که جنبش اصلی آن میان مردم از تغییر نام فیسبوک آغاز شد) و نقش آن در دنیای کریپتو و ارز دیجیتال صحبت می‌کنیم.

مقدمه‌ای بر متاورس

متاورس را می‌توان طرحی مفهومی از جهانی سه‌بعدی، آنلاین و دائمی توصیف کرد که چندین فضای مجازی را در دل خود جای می‌دهد. افزون بر این، می‌توان آن را نسل بعدی اینترنت قلمداد کرد. دنیای متاورس به کاربران امکان می‌دهد در فضاهایی سه‌بعدی با هم کار، بازی و دیدار کنند و حتی مراودات اجتماعی داشته باشند.

در حال حاضر، Metaverse تنها طرحی مفهومی محسوب می‌شود و به طور کامل، پیاده‌سازی نشده است؛ اما برخی از پلتفرم‌ها دارای تعدادی از عناصر سازنده این حوزه جدید هستند. برای مثال، بازی‌های ویدئویی، نزدیک‌ترین تجربه به دنیای متاورس را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. توسعه‌دهندگان در این روزها توانسته‌اند با برگزاری رویدادهای مجازی در دل بازی‌ها و خلق اقتصادهای مجازی درون آن‌ها مرزهای بازی‌های ویدئویی را جابه‌جا کنند.

اگرچه استفاده از ارز دیجیتال در جهان متاورس ضروری نیست، اما این دارایی‌های نوپدید می‌توانند موهبتی بزرگ برای فناوری Metaverse باشند. به کمک رمز ارزها می‌توان یک اقتصاد دیجیتال بر پایه توکن‌های کاربردی و کلکسیون‌های مجازی (توکن غیر قابل تعویض) خلق کرد. افزون بر این، متاورس می‌تواند از مزیت کیف پول‌های رمز ارزی از قبیل تراست والت (Trust Wallet) و متامسک (MetaMask) بهره‌مند شود. همچنین فناوری بلاک چین می‌تواند نظام‌های حکمرانی شفاف و قابل اعتمادی را در اختیار کاربران بگذارد.

در حال حاضر، برنامه‌های بلاک چینی مشابه با متاورس در دسترس هستند و حتی می‌توانند درآمدی قابل قبول را نصیب کاربران خود بکنند. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) اشاره کرد. این برنامه، یک بازی با مدل درآمدی play-to-earn (بازی کن و پول دربیار) است که کاربران بی‌شماری با هدف درآمدزایی در آن فعال‌ هستند. سکندلایف (SecondLife) و دیسنترالند (Decentraland) دو نمونه موفق دیگر از ترکیب دنیای بلاک چین و اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی هستند.

با نیم‌نگاهی به آنچه در آینده در انتظار ما است، درمی‌یابیم که غول‌های فناوری در تلاش‌اند تا پرچم‌دار پیشرفت در حوزه متاورس باشند. با این حال، مولفه‌های غیرمتمرکز صنعت بلاک چین به بازیگران کوچک‌تر اجازه داده تا در توسعه متاورس نیز بخت خود را بیازمایند.

روز به روز، پیوندهای گسترده‌تر و عمیق‌تری میان امور مالی و جهان‌های واقعی و مجازی برقرار می‌شود. امروزه می‌توانیم تنها با فشردن یک دکمه به هر چیزی که می‌خواهیم دسترسی پیدا کنیم. زیست‌بوم رمز ارزها نیز در این میان از قافله رشد عقب نمانده و هر چیزی در جهان واقعی دارد معادلی در دنیای رمز ارزها برای خود دست و پا می‌کند؛ از آثار هنری خلق‌شده در قالب NFT گرفته تا بازی‌های بلاک چینی و پرداخت‌های رمز ارزی. اکنون همه این عناصر در قالب بخش‌هایی از جهان در حال رشد متاورس در دسترس کاربران قرار دارند.

تعریف متاورس به زبان ساده

متاورس،‌ طرحی مفهومی از یک فضای مجازی سه بعدی آنلاین است که می‌تواند تمامی کاربران را در تک‌تک جنبه‌های زندگی فردی‌شان به هم متصل کند. این فناوری نوپدید قادر است پلتفرم‌های مختلف را به هم پیوند دهد؛ درست مانند اینترنت که متشکل از وب‌سایت‌های مختلف است و با یک مرورگر می‌توان میان‌ آن‌ها گشت و گذار کرد.

متاورس اَبَر مجموعه‌ای از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و اینترنت است. ممکن است با گرایشات Metaverse مانند بازی‌های ویدویی محبوب نظیر روبلاکس (Roblox)، فورتنایت (Fortnite) و انیمال کراسینگ (Animal Crossing) آشنا باشید.

همانند یک شهربازی مجازی بدون محدودیت در اندازه و خلاقیت، کاربران در دنیای متاورس قادر به حرکت یکپارچه از یک مکان به مکان دیگر به همراه هزاران نفر دیگر، درون یک دنیای دیجیتال هستند. به لطف استفاده از کریپتو و بهره بردن از مفهوم توکن‌های غیر مثلی (ان اف تی – NFT) متاورس چیزی متفاوت و فراتر از واقعیت مجازی است.

واقعیت افزوده، نقشی حیاتی در Metaverse خواهد داشت و هر کاربر با استفاده از آن یک شخصیت یا آواتار را در این فضای سه‌بعدی هدایت خواهد کرد. برای مثال، روزی فرا می‌رسد که شما به کمک یک هدست واقعیت مجازی آکیولوس در دفتر مجازی خود در یک جلسه واقعیت ترکیبی شرکت کنید، سپس بعد از اتمام جلسه برای اندکی سرگرمی، سراغ یک بازی بلاک چینی بروید، در ادامه نگاهی به سبد رمز ارزهای خود بیندازید و تمامی مراودات مالی خود را درون متاورس انجام دهید.

متاورس افزون بر پشتیبانی از رسانه‌های گیمینگ یا اجتماعی می‌تواند محملی برای میزبانی از اقتصاد، هویت دیجیتال، حکمرانی غیرمتمرکز و دیگر برنامه‌های کاربردی باشد. امروز نیز وجود امکان خلق اقلام و ارزهای ارزشمند می‌تواند برپایی یک متاورس واحد و یکپارچه را تسهیل کند. تمام این ویژگی‌ها بلاک چین را به بازویی پرتوان برای ایجاد متاورس تبدیل می‌کند.

 

مشاغل در دنیای متاورس

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، متاورس می‌تواند مشتمل بر تمامی جنبه‌های یک زندگی واقعی باشد. این روزها بسیاری از افراد به صورت دورکاری و از خانه کار می‌کنند؛ در متاورس، یک نیروی کار می‌تواند وارد یک دفتر سه‌بعدی مجازی شود و با آواتارهای دیگر همکارانش ارتباط برقرار کند. افزون بر این، احتمال دارد که روزی شغلی مرتبط با متاورس داشته باشید و بتوانید از درآمد آن به‌طور مستقیم در متاورس استفاده کنید. این دست از مشاغل در حال حاضر نیز وجود دارند.

گیم‌فای (GameFi) و بازی‌های مبتنی بر مدل Play-To-Earn یا بازی کن و پول دربیار، اکنون به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌توانند درآمد ثابت و پایداری را برای کاربران خود فراهم کنند. این مشاغل آنلاین در خط مقدم پذیرش و پیاده‌سازی متاورس در آینده قرار دارند؛ چرا که به مردم اثبات می‌کنند می‌شود در جهان‌های مجازی زندگی کرد و پول درآورد. شماری از بازی‌های مبتنی بر مدل Play-To-Earn هم هستند که جهان‌های مجازی سه‌بعدی یا آواتار ندارند که از جمله آن‌ها می‌توان به اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) و گادز آنچیند (Gods Unchained) اشاره کرد. با این حال، این بازی‌ها می‌توانند بخشی از جهان درحال رشد متاورس باشند و حلقه‌ای از زنجیره خلق درآمد در دنیای آنلاین قلمداد شوند.

مهمترین ویژگی‌های متاورس

در ادامه به بعضی از ویژگی‌هایی که قبل ورود به متاورس باید نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید، اشاره خواهیم کرد.

بی‌حد و مرز

متاورس به عنوان یک فضای مجازی سه‌بعدی، انواع موانع از جمله فیزیکی یا غیر فیزیکی را از بین می‌برد. متاورس فضایی بی‌پایان است که هیچ محدودیتی ندارد، مانند اینکه چند نفر به‌طور همزمان از آن استفاده کنند، چه نوع فعالیت‌هایی می‌توانند در آن انجام شوند و چه صنایعی می‌توانند به متاورس ورود کنند. Metaverse سطح دسترسی و عملکردی که پلتفرم‌های اینترنتی فعلی ارائه می‌کنند را گسترش خواهد داد.

ماندگار

متاورس را نمی‌توان جدا، بازنشانی یا راه‌اندازی مجدد (ریست) کرد. کاربران می‌توانند آزادانه هر زمان و از هر نقطه از جهان که بخواهند، وارد آن شوند و همیشه به‌طور مداوم چیزهای جدیدی را تجربه کنند. یک متاورس در طول زمان طبق مشارکت‌های کاربرانش، مانند محتوا و تجربه‌هایی که آن‌ها طراحی کرده‌اند، تکامل پیدا می‌کند.

غیر متمرکز

متاورس به یک شرکت یا یک پلتفرم خاص تعلق ندارد، بلکه متعلق به همه کاربرانش است که می‌توانند اطلاعات خصوصی خود را تحت کنترل داشته باشند. فناوری بلاک چین بخش بزرگی از متاورس را تشکیل می‌دهد، چون تضمین می‌کند که تمام تراکنش‌های انجام شده در یک دنیای مجازی، عمومی و همیشه ایمن هستند و به راحتی ردیابی می‌شوند.

همه جانبه

چه از یک هدست واقعیت مجازی، عینک واقعیت افزوده یا تنها از گوشی هوشمند خود استفاده کنید، می‌توانید سطح جدیدی از تعامل و غرق شدن در واقعیت مجازی را تجربه کنید. بعد وارد شدن به یک متاورس به‌طور کامل تمام حواس انسان درگیر می‌شود و کاربران حضور بیشتری را در تجربیات خود احساس می‌کنند. متاورس به عنوان فضایی بسیار واقع‌گرایانه، می‌تواند با کاربران خود سازگار شود و آن‌ها می‌توانند به‌طور مستقیم بر محیط، اشیاء، رنگ‌ها، نور و موارد دیگر تأثیر بگذارند.

اقتصادهای مجازی

کاربران متاورس می‌توانند در اقتصادهای مجازی غیر متمرکز قدرت گرفته از ارزهای دیجیتال (مانند رمز ارز MANA در متاورس دسنترالند) مشارکت داشته باشند. یک اقتصاد متاورسی شامل بازاری برای خرید، فروش و مبادله دارایی‌های دیجیتال مثل آواتارها، لباس‌های مجازی، NFT، بلیط‌ حضور در رویدادها، زمین‌ها و املاک و دیگر موارد است.

تجربه‌های اجتماعی

قلب تپنده متاورس وابسته به کاربرانش است. اینجا هر کاربر، در تجربه‌های مشترک شرکت کرده و به‌واسطه محتوایی که کاربران تولید کرده‌اند، از ساخته‌های مجازی گرفته تا داستان‌های شخصی و تعامل با آواتارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، در ساخت آینده متاورس نقش خواهد داشت.

در حقیقت، تجربه‌های شبه متاورس حتی قبل از تغییر نام فیسبوک به متا نیز وجود داشته‌اند. این تجربه‌ها در بازی‌هایی مانند Second Life و The Sims نیز دیده می‌شوند که در آن کاربران زندگی آواتارهای آنلاین خود را کنترل می‌کنند. در سال 2009 متا (فیسبوک سابق) حتی مشغول آزمایش روی تجربه‌های پیش‌-متاورس بود، مانند بازی Farmville که به شرکت‌کنندگان اجازه می‌داد مزارع مجازی خود را ایجاد کنند و محصولات خود را در ازای دریافت Farm Coin بفروشند. در حالی که این پلتفرم‌ها بعضی از عناصر متاورس را دارند، اما رویدادهایی را شامل می‌شوند که تأثیر چندانی بر دنیای خارج از پلتفرم اصلی خود نخواهند گذاشت. یک متاورس واقعی، تجربه‌ای مستمر است که عناصر را از پلتفرم‌ها و مخاطبان مختلف در یک قالب واحد با یکدیگر ترکیب می‌کند.

نقش حیاتی NFT در متاورس

توکن غیر مثلی (NFT) نقش بنیادینی در دنیاهای متاورس ایفا کرده و مالکیت کامل کاراکترها، آیتم‌های کسب‌شده در داخل بازی و حتی زمین‌های مجازی را به کاربران می‌دهد. یک NFT از یک ملک مجازی 259 پارسلی (واحد شمارش قطعه زمین) در دیسنترالند اخیرا به قیمت بیش از 900,000 دلار فروش رفته است!

یک توکن غیر مثلی به یک دارایی منحصربه‌فرد اشاره دارد. دارایی مورد نظر ممکن است خود دیجیتالی باشد یا ورژنی توکن شده از یک دارایی ملموس در دنیای واقعی به شمار برود. به عنوان مثال می‌توان یک اثر هنری دیجیتالی یا یک تابلوی نقاشی واقعی را در قالب ان اف تی به فروش رساند. در جهان‌های متاورس یک NFT ممکن است قطعه‌ای زمین، یک شمشیر یا هر نوع دارایی دیگر باشد.

اما منظور از عدم امکان تعویض چیست؟ یک توکن غیر مثلی چه تفاوتی با یک توکن مثلی دارد؟ قابلیت تعویض یعنی واحدهای مجزای یک دارایی با یکدیگر قابل معاوضه هستند و آن‌ها وجه تمایزی از یکدیگر ندارند. به عنوان مثال شما می‌توانید با دریافت یک بیت کوین یا یک اسکناس ده هزار تومانی از فردی دیگر، یک بیت کوین یا یک اسکناس ده هزار تومانی دیگر به او بدهید. هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و هیچ فردی متضرر یا منتفع نشده است. بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال، مثلی یا قابل تعویض هستند. اما توکن یک اثر هنری را نمی‌توان با دیگری عوض کرد، چرا که به دو چیز متفاوت اشاره دارند. منظور از عدم امکان تعویض عقلانی نبودن این کار به خاطر ارزش متفاوت هر NFT است، وگرنه از نظر فنی این کار امکان‌پذیر است.

از آن جایی امکان معاوضه توکن‌های غیر قابل تعویض با یکدیگر وجود ندارد، می‌توان از آن‌ها در دنیای دیجیتال به عنوان اثبات اصالت و مالکیت بهره برد. کاربرد NFT در مفهوم متاورس اینجا مشخص می‌شود.

خرید و فروش محصولات مجازی از دنیاها و بازی‌های مختلف در بازارچه‌های هم‌تعامل امکان‌پذیر است. بنابراین، همه افراد مثلا قادر به فروش قطعه زمین خود در دنیای دسنترالند و استفاده از پول آن جهت خرید اسکین‌های فورتنایت هستند. رمز ارزها می‌توانند به تنها واحد پولی قانونی استفاده‌شده در متاورس تبدیل شوند و تمام اشیاء مجازی و آیتم‌های نامحسوس به صورت توکن NFT نمایش داده خواهند شد.

سخن پایانی ؛ نگاهی به آینده متاورس

فیسبوک یکی از بزرگ‌ترین مدعیان جهان برای خلق یک متاورس یکپارچه است. عزم راسخ این شرکت برای ایجاد متاورس، وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم این غول شبکه‌های اجتماعی از مدت‌ها قبل در حال توسعه یک استیبل کوین به نام دیم (Diem) است. افزون بر این، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک به صراحت اعلام کرده که درصدد است از متاورس برای پشتیبانی از ایده دورکاری دائمی و همچنین خلق فرصت‌های درآمدزایی برای ساکنان کشورهای در حال توسعه استفاده کند. گستردگی شرکت‌های زیرمجموعه فیسبوک در حوزه‌های مختلف اعم از رسانه‌های اجتماعی، اپ پیام‌رسانی و پلتفرم‌های رمز ارزی به آن امکان می‌دهد که بتواند تمامی این پلتفرم‌ها را در یک پروژه واحد ادغام کند. به جز فیسبوک، دیگر غول‌های بزرگ فناوری نیز بیکار ننشسته‌اند و در حال کار روی پروژه‌های مبتنی بر متاورس هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مایکروسافت، اپل و گوگل اشاره کرد.

وقتی حرف از یک متاورس نیروگرفته از رمز ارزها به میان می‌آید، بیش از هر چیز، ادغام میان بازارهای NFT و جهان‌های مجازی سه‌بعدی به ذهن متبادر می‌شود. دارندگان NFT در حال حاضر می‌توانند آثار خود را در چندین بازار از قبیل اوپن سی (OpenSea) و بیکری سواپ (BakerySwap)‌ خرید و فروش کنند؛ اما هنوز پلتفرم سه‌بعدی محبوبی برای این کار وجود ندارد. دور از انتظار نیست که در آینده‌ای نزدیک، توسعه‌دهندگان، اپ‌هایی را با الهام از متاورس و با جذب کاربران مشتاق‌تر توسعه بدهند.

اگرچه تا راه‌اندازی یک متاورس واحد و یکپارچه راه درازی در پیش است؛ اما روند توسعه در این حوزه همچنان ادامه دارد. به نظر می‌رسد که متاورس، جنبه کاربردی دیگری از بلاک چین و رمز ارزها را در یک دنیای علمی-تخیلی آشکار کند. اگرچه نمی‌توان با قطعیت، ظهور یک متاورس جهانی را پیش‌بینی کرد؛ اما می‌توانیم در حال حاضر، دست‌کم پروژه‌هایی را با الهام از آن بسازیم و با بهره‌گیری از بلاک چین، جای آن را در زندگی روزمره خود پیدا کنیم.

 

 


برچسب ها : مهریار یزد ، چتردانش یزد ، وکالت ، # تافل # ایلتس # مکالمه زبان انگلیسی# IELTS #TOEFL MSRT MSRT MHLE EPU UTEPT TOLIMO GRE READING WRITING LISTINING SPEAKING GRAMMAR قضاوت مشاوران حقوقی ، حقوق مدنی ، آیین دارسی مدنی ، حقوق تجارت ، حقوق جزا مجازات اسلامی ، حقوق کیفری ، اصول فقه ، متون فقه وزارت علوم ارشد دکترا آزمون دکترا کنکور هیئت علمی دانشگاه آزاد دانشگاه دولتی دانشگاه پیام نور دانشگاه علم و هنر دانشگاه جواد یزد

ارز دیجیتال بیت کوین اتریم کیف پول باینانس کوینکس یونی سوپ پنکیک سوپ کلاس ارز دیجیتال یزد کلاس تکنیکال یزد  کلاس فاندامنتال  #حسابداری در یزد

 

مهریار

عضویت در خبرنامه



علاقه مند به داشتن اطلاعات کدام رشته هستید؟

اخبار موسسه دپارتمان زبان دپارتمان حقوق و وکالت دپارتمان هنر و رسانه