ترید چیست؟ تریدر کیست و به چه کسی گفته می‌شود؟


ترید Trade اصطلاحی در بازارهای مالی و تجاری است که به مبادله داوطلبانه کالاها یا خدمات بین کاربران یا عوامل مختلف اقتصادی اشاره دارد. ترید به صورت لغوی به معنای بازرگانی یا تجارت است اما در بازارهای مالی مفهومی کمی متفاوت دارد.

ترید در اقتصاد کلان معمولا به تجارت بین‌المللی و سیستم صادرات و وارادات کشورهای مختلف و در بازارهای مالی به خرید و فروش دارایی‌های طبقه‌های مختلف در میان دو طرف آن هم به صورت توافقی اشاره دارد.

ترید
trade

به طور جزئی‌تر در بازار رمزارزها ترید به خرید و فروش رمزارزهای مختلف در ازای یکدیگر یا ارزهای رایج مثل دلار، یورو یا حتی ریال اشاره دارد. در بازار بورس به خرید و فروش اواراق بهادار یا سهام شرکت‌ها در ازای ارزهای دولتی و در بازار فارکس Forex به خرید و فروش ارزهای فیات در برابر یکدیگر دلالت دارد.

فراموش نکنید که ترید یک عامل دو طرفه است و از آنجایی که طرفین تعهدی برای انجام قطعی یک ترید ندارند، آن معامله فقط در زمانی تکمیل می‌شود که هر دو طرف آن را برای منافع خود مفید بدانند.

تاریخچه ترید

مفهوم ترید قرن‌هاست که در میان مردم وجود دارد و در طی این سال‌ها بنا به شرایط حاکم دستخوش تغییرات زیادی در ساختار خود شده است. از سیستم مبادله کالا به کالای باستانی گرفته تا تبادل دو رمزارز در بازار مدرن مالی، همگی ترید به حساب می‌آیند.

ترید یا مفهوم معاملات در دوران ماقبل تاریخ در ارتباطات انسانی سرچشمه می‌گیرد و آن را می‌توان یکی از اولین مفاهیم اجتماعی دانست. معاملات یکی از اصلی‌ترین مفاهیم میان مردم ماقبل تاریخ بود که قبل از ایجاد ارزهای مدرن، کالاها و خدمات را در ازای کالا یا خدمت دیگری مبادله می‌کردند. پیتر واتسون قدمت ترید یا معاملات میان انسان‌ها را به ۱۵۰ هزار سال پیش نسبت می‌دهد.

تاریخچه ترید
trade

با تکامل انسان و پیشرفت فناوری‌هایی که از آن استفاده می‌کند مفهوم ترید نیز تکامل پیدا کرده است.

از مبادله کالا با کالا از ۹۰۰۰ سال قبل از میلاد گرفته تا ایجاد مسیر‌های تجاری تاریخی که اقتصاد کشورهای زمان خود را شکوفا می‌کردند. شاید جاده ابریشم معروف‌ترین مسیر تجاری باستانی باشد که جلوگاه تاریخی مفهوم ترید را به نمایش می‌گذارد. مسیری که از چین به امپراتوری روم باستان کشیده شده بود.

از ۱۵۰ هزار سال پیش تا به امروز مفهوم ترید تکامل یافته است و به شکل کنونی امروزی رسیده‌ایم. تریدی که از مبادله کالا به کالا به سکه‌های ضربی حکومت لیدی و سپس به کاغذهای بهادار چینی و بعد به ارزهای فیات و در نهایت به رمزارزها رسیده است.

تریدر کیست و به چه کسی گفته می‌شود؟

تریدر Trader یا همان معامله‌گر در بازارهای مالی به شخصی گفته می‌شود که دارایی‌های مختلفی از جمله سهام، اوراق قرضه، کالاها، ارزها و حتی رمزارزها را در مراحل متعدد می‌خرد و به فروش می‌رساند. به هر شخصی که عمل ترید را انجام دهد تریدر گفته می‌شود.

به طور معمول در بازارهای مالی یک تریدر برای خود یا شخص ثالثی ترید می‌کند. تریدرهایی که برای افراد ثالث (مشتریان خود) ترید می‌کنند به اصطلاح کارگزار یا سبد گردان نامیده می‌شوند.

ترید
trade
ترید
trader

یک تریدر می‌تواند با پول و اعتبار یک شرکت مالی معامله کند و در سود حاصله شریک شود. از طرف دیگر یک تریدر می‌تواند برای خودش نیز کار کند، به این معنی که با پول و اعتبار خود به معامله در بازارهای مالی می‌پردازد تا تمام سود را برای خود نگه دارد.

تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری چیست؟

قبل از اینکه به تعریف تفاوت این دو امر در بازارهای مالی بپردازیم باید بدانیم مفهوم سرمایه‌گذاری چیست.

سرمایه‌گذاری یا Investment یک رویکرد مالی بلندمدت است که هدف آن ایجاد ثروت تدریجی در یک بازه زمانی طولانی با استفاده از طرح‌های مختلف مانند استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، خرید بلندمدت سبد سهام، اوراق قرضه و مواردی از این دست است.

برخلاف ترید، سرمایه‌گذاری در بازه‌های زمانی طولانی مدت از مزایای زیادی چون بهره یا سود سهام، تقسیم سهام، فرار از تورم و … بهره‌مند است. علاوه بر این یک سرمایه‌گذار از نوسانات کوتاه مدت یا اصلاحات بازار در امان است و نگرانی در این باره نخواهد داشت چرا که دیدگاه نسبت به قیمت در بازه‌های طولانی همیشه صعودی است.

ترید در برابر سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاران بر خلاف تریدرها بیشتر نگران عوامل بنیادی بازار هستند و نه روندهای صعودی یا نزولی کوتاه مدت که به صورت مستمر در حال تغییرند. این عوامل بنیادی در هر بازار متفاوت است. برای مثال در بازار بورس می‌توان آن را نسبت قیمت به درآمد P/E یا تصمیمات ساختاری شرکت مدنظر در نظر گرفت و در بازار رمزارزها می‌توان به همکاری‌ها یا تغییر توکنومیک یک رمزارز اشاره کرد.

تفاوت‌های زیادی میان و سرمایه‌گذاری وجود دارد که می‌توان رویکرد و زمان را مهم‌ترین اختلاف دانست.

رویکرد

تفاوت اساسی بین سرمایه‌گذاری و ترید در نوع رویکرد درگیر در هر دو روش است. در سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذار از تحلیل بنیادی برای خرید آن دارایی استفاده می‌کند ولی در ترید بیشتر تحلیل تکنیکال به کار برده می‌شود.

تریدرها بر اساس شرایط بازار محبورند عملکردی پویا داشته باشند و بر اساس روند بازار دست به معامله بزنند اما سرمایه‌گذاران یک دارایی را از هر نظر بررسی می‌کنند و پس از تحقق شرایط مورد نظر در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و آن دارایی را برای مدت طولانی و با ریسک کمتری نگه می‌دارند.

ترید در برابر سرمایه گذاری

زمان و ریسک

همانطور که تاکنون متوجه شده‌اید یک سرمایه‌گذار در مدت طولانی‌تری به سود می‌رسد که این زمان ضامن ریسک کمتر شخص می‌شود. در سرمایه‌گذاری فرد سود کمتری نسبت به زمان صرف کرده خود بدست می‌آورد اما ریسک کمتری را متحمل می‌شود.

ترید از این منظر کاملا بر خلاف سرمایه‌گذاری عمل می‌کند. یک تریدر در بازه‌های زمانی کوتاه مدت با ریسک بسیار بالا برای رسیدن به سود زیاد دست به معامله می‌زند.

از آن‌جایی که نوسانات جزئی از بازارهای مالی هستند یک اشتباه کوچک می‌تواند باعث ضررهای زیادی برای یک تریدر شود به همین دلیل ریسک ترید بسیار بیشتر از سرمایه‌گذاری است.

در یک کلام می‌توان گفن تفاوت عمده بین تریدرها و سرمایه‌گذاران در زمان نگهداری دارایی‌های خود است.

اهمیت ترید بین‌المللی و تاثیرات آن

ترید به صورت کلی برای سودآوری در ابعاد مختلفی انجام می‌شود؛ از ترید شخصی گرفته تا تعاملات تجاری در سطوح جهانی. ترید در ابعاد بین‌المللی مزایای مهمی دارد که به رشد اقتصادی در اثر تبادل فرهنگی، کالاها و خدمات میان ملل مختلف کمک شایانی می‌کند.

یکی از محرک‌های اصلی رشد اقتصادی در نیمه آخر قرن بیستم تجارت در این سطح بوده است.

هر کشوری که در زمینه تجارت بین‌المللی موفق عمل کند، اقتصادی شکوفا و جامعه‌ای مرفه خواهد داشت که می‌تواند نقش به سزایی در قدرت کنترل اقتصاد جهانی داشته باشد.

در اصل رشد تجارت بین‌المللی یک کشور می‌تواند یکی از عوامل اصلی کاهش فقر در سطج جامعه باشد.

ترید بین المللی

در ادامه چندین مزیت ترید بین‌المللی را بررسی می‌کنیم.

۱) تنوع بیشتر کالاهای مصرفی

به واسطه ورود کالاهی متنوع از این طریق به بازارهای محلی کاربران به طیف وسیعی از محصولات دسترسی خواهند داشت که نه تنها کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود می‌بخشد بلکه به رشد کشور نیز کمک می‌کند.

۲) استفاده بهتر از منابع

به واسطه واردات مناسب یک کشور می‌تواند تولیدات بهتری داشته باشد و به واسطه این امر به سوددهی بهتری برسد. این امر از اسراف بیهوده منابع جلوگیری می‌کند و به حفظ محیط زیست نیز کمکی شایانی می‌کند.

۳) افزایش بهره‌وری تولید

تجارت بین‌المللی به دلیل اینکه کشورها سعی در استفاده از روش‌های بهتر برای تولید دارند تا با کاهش هزینه در این بازار رقابتی بمانند، باعث بهره‌وری و افزایش کیفیت محصولات تولیدی می‌شود.

۴) اشتغال بیشتر

با گسترش بازار کالاهای موجود در یک کشور، طبیعتا مشاغل بی‌شماری ایجاد می‌شود که خود به خود اقتصاد و صنعت یک کشور را پویا می‌کند.

۵) هزینه‌های کمتر

تجارت در سطح بین‌المللی به یک کشور امکان می‌دهد تا به کالاها یا مواردی که درون آن کشور در دسترس نیستند با هزینه کمتری نسبت به تولید در داخل همان کشور دسترسی داشته باشند.

۶) استفاده از تولید مازاد

این امر باعث می‌شود تا کشورهای مختلف بتوانند محصولات مازاد خود را به کشورهای دیگر بفروشند و بدین واسطه ارزآوری داشته باشند.

۷) صلح جهانی

روابط تجاری میان کشورها در راستای تامین نیازهای هر دو طرف باعث تقویت صلح و تفاهم میان کشورها می‌شود و احتمال جنگ به دلیل وابستگی‌های اقتصادی را پایین می‌آورد.


برچسب ها : مهریار یزد ، چتردانش یزد ، وکالت ، # تافل # ایلتس # مکالمه زبان انگلیسی# IELTS #TOEFL MSRT MSRT MHLE EPU UTEPT TOLIMO GRE READING WRITING LISTINING SPEAKING GRAMMAR قضاوت مشاوران حقوقی ، حقوق مدنی ، آیین دارسی مدنی ، حقوق تجارت ، حقوق جزا مجازات اسلامی ، حقوق کیفری ، اصول فقه ، متون فقه وزارت علوم ارشد دکترا آزمون دکترا کنکور هیئت علمی دانشگاه آزاد دانشگاه دولتی دانشگاه پیام نور دانشگاه علم و هنر دانشگاه جواد یزد

ارز دیجیتال بیت کوین اتریم کیف پول باینانس کوینکس یونی سوپ پنکیک سوپ کلاس ارز دیجیتال یزد کلاس تکنیکال یزد  کلاس فاندامنتال  #حسابداری در یزد

 

مهریار

عضویت در خبرنامه



علاقه مند به داشتن اطلاعات کدام رشته هستید؟

اخبار موسسه دپارتمان زبان دپارتمان حقوق و وکالت دپارتمان هنر و رسانه