مدرک cpa حسابداری


مدرک cpa حسابداری معتبرترین مدرک بین المللی حسابداری است. امتیازی است مخصوص علاقمندان به فعالیت در رده­‌های بالا و تخصصی حسابداری. افرادی که موفق به دریافت این مدرک می­شوند یک حسابدار حرفه‌­ای هستند. این مدرک، تخصص و سطح شغلی شما را مشخص می­کند. دریافت مدرک Cpa  همچون تخصص گرفتن پزشک عمومی است. در واقع بالاترین درجه اعتبار حسابدار به شمار می­رود.

 

مدرک cpa چیست؟

برای پاسخ به سوال مدرک cpa حسابداری چیست ابتدا باید بدانیم این کلمه مخفف چه کلماتی است. معنی cpa در حسابداری برگرفته از عبارت Certified Public Accountant است. به این ترتیب، مدرک cpa به معنای مدرک حسابدار عمومی رسمی یا تایید شده است. فردی که دوره­‌های مالی و آزمون­های مختلف مرتبط را گذرانده این مدرک را می­گیرد. این حسابدار را به عنوان کارشناس مالی، مشاور متخصص و حسابدار حرفه‌­ای می­شناسند.

بنابراین مدرک Cpa یک گواهینامه بین‌­المللی حسابداری برای تایید شایستگی حسابدار در انجام امور تخصصی مالی و حسابرسی است. کسانی که در دوره آموزشی cpa شرکت کرده‌­اند و مدرک دارند، در این مهارت­ها متبحرند:

  1. حسابداری مالی
  2. گزارش دهی
  3. حسابرسی
  4. امور مالیاتی

Cpa در آمریکا و کانادا

واجدین شرایط کار در کشورهای پیشرفته لازم است این مدرک را در رزومه خود داشته باشند. اگر در کانادا مدرک لیسانس حسابداری نداشته باشید، با دریافت cpa و داشتن  8 سال سابقه کاری امکان اشتغال در مهارت­های بالا را دارید.

مدرک cpa حسابداری از سوی موسسه‌­ای در آمریکا اعطا می­شود. داشتن این گواهینامه در کشورهای انگلیسی زبان نشان می­دهد حسابدار برای فعالیت حسابداری واجد شرایط است. در کشور کانادا برای ورود به بازار کار حسابداری, علاوه بر لیسانس، مدرک Cpa هم لازم است. در ایران این مدرک را تحت نظارت مجمع تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی دریافت می­کنید.

چرا مدرک cpa حسابداری بگیریم؟

چرا مدرک cpa حسابداری بگیریم؟

مدرک cpa حسابداری اولین مدرکی است که برای سطح‌­بندی افراد اهمیت دارد. دارنده این مدرک، می­تواند در تمام صنایع و سازمان­های دولتی و خصوصی مشغول کار شود. قسمت مالی هر سازمانی از شما استقبال می­کند.

مدرکcpa  حسابداری از اعتبار بالایی برخوردار است. مهر و امضاء حسابداری cpa در سازمان امور مالیاتی مورد تایید و بسیار معتبر است. سازمان امور مالیاتی تمام شرکت­های دارای درآمد و سازمان­ها را به استفاده از خدمات حسابدار cpa ملزم کرده است.

حسابدار cpa اطلاعات بیشتر و مسئولیت­های مهم­تری نسبت به حسابدار معمولی دارد. می­تواند در سازمان یا شرکت بر وظایف کارمندان بخش حسابداری نظارت داشته باشد. یکی از مهم­ترین وظایف فردی که مدرک cpa حسابداری دارد، حسابرسی است.

در صورتی که امضاء و مهر حسابدار cpa در صورت مالی یک سازمان یا شرکت باشد، بانک با تقاضای وام آنها موافقت می­کند. شرکت­های پیمانکاری برای شرکت در مناقصات دولتی باید صورت­های مالی خود را به تایید این حسابدار برسانند.

رویه­ های حسابداری و سیاست­های مالی و حسابداری شرکت­ها توسط حسابدار cpa معین می­شود. مثلا روش دفترداری و گزارش ­دهی صورت­ های مالی و نظارت بر همه این عملیات را مشخص می­کند. حسابرسی­ های داخلی و بررسی صحت گزارشات تحت نظارت او انجام می­شود. صورت­های مالی و حسابرسی را تهیه می­کند و به هیأت مدیره ارائه می­دهد. هزینه­ های شرکت، مالیات، دارایی ­ها، خسارات و مزایا را بررسی می­کند و در خصوص آن­ها مشاوره می­دهد.

برای فعالیت حسابداری در سطح بین ­المللی، داشتن مدرک cpa حسابداری در رزومه شما اهمیت زیادی دارد. اگر قصد مهاجرت به کشورهای توسعه یافته و اشتغال به حسابداری را دارید، بایستی این مدرک را داشته باشید. قطعا داشتن این مدرک شما را در اولویت استخدام قرار می­دهد.

با شرکت در امتحان جامعه حسابداران رسمی ایران یکی از اعضای آن می­شوید. هم­زمان استخدام این جامعه نیز هستید. با قبولی در این آزمون، مهارت های مورد نیاز حسابداران مورد تایید قرار می­گیرد.

نحوه برگزاری آزمون cpa در ایران

مسئولیت برگزاری آزمون مدرک cpa حسابداری هر کشوری به عهده خود آن کشور است. برگزاری دوره­ ها و آزمون cpa در ایران به عهده هیات تشخیص صلاحیت حرفه ای حسابداران رسمی است. این آزمون سالانه، در زمان اعلامی از سوی جامعه حسابداران در سه ماهه چهارم هر سال برگزار می­شود.

اطلاعات داوطلبان در طی 4 روز و در 4 بخش، مورد سنجش قرار می­گیرد. برای پاسخ به سؤالات هر بخش 4 ساعت و در مجموع 16 ساعت زمان دارید. سوالات تستی و تشریحی است. هر پاسخ درست یک نمره و هر جواب نادرست 1.3 نمره منفی دارد. در هر دو آزمون تستی و تشریحی باید 50 درصد نمره را بگیرید. در صورتی که حداقل %50 نمره قبولی آزمون تستی را بگیرید، پاسخنامه تشریحی تصحیح می­شود.

منابع آزمون cpa

منابع آزمون cpa

منابع آزمون cpa در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است. اما مفاد امتحانی اعلام شده از سوی هیات تشخیص‌ صلاحیت‌ حسابداران رسمی‌ این­ها هستند:

  1. حسابداری، گزارش­گیری مالی، حسابرسی
  2. قوانین و مقررات مالیات
  3. قوانین و مقررات تجاری، مالی، محاسباتی و دیگر قوانین مرتبط

محیط کسب و کار  و شناخت روش­های تاثیر فناوری بر حوزه­ های ذکر شده هم در آزمون ­های خارجی موضوع امتحان هستند. هر کتابی که به این موضوعات می پردازد، منبع آزمون مدرک cpa حسابداری است.

شرایط شرکت در آزمون cpa در ایران

تمام شرایط شرکت در آزمون cpa در ایران را در لیست زیر مشاهده می­ کنید. در صورتی که این شرایط و الزامات را دارید، می­توانید در آزمون مدرک Cpa حسابداری شرکت کنید.

  • داشتن تابعیت ایران
  • نداشتن سوء سابقه کیفری، حرفه­ای، مالی و اداری
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • حسن شهرت به رعایت اصول و فروع شرع و اخلاق اجتماعی
  • داشتن مدرک لیسانس حسابداری یا رشته­ های مرتبط مورد تایید وزارت علوم یا مدارک معتبر حرفه­ ای بین المللی.
  • داشتن حداقل 6 سال سابقه کار حسابداری به صورت تمام وقت بعد از لیسانس؛ 2 سال آن را در داخل کشور مشغول بوده باشد.
  • برای دارندگان مدرک کارشناسی غیرمرتبط و فوق لیسانس یا دکترای مرتبط، سوابق کاری بعد از تاریخ دریافت مدرک ملاک است. پذیرفتن مدارک بالاتر از لیسانس مشروط به گذراندن حداقل 18 واحد حسابداری، حسابرسی و مدیریت مالی در طول تحصیل است.
  • افرادی که با مدرک لیسانس، حداقل 3 سال، تمام وقت، مشغول حسابرسی در موسسات عضو جامعه حسابداران بوده­اند، می توانند در آزمون شرکت کنند. با قبولی آزمون می­توانند کمبود سابقه خود را هم جبران کنند.
  • گواهی انجام یا معافیت از خدمت وظیفه عمومی در موقع صلح

تبصره های شرایط دریافت مدرک cpa حسابداری

  1. منظور از رشته­های مرتبط، رشته­هایی است که حداقل 18 واحد آن­ها، حسابداری، حسابرسی و مدیریت مالی است. این واحدها باید مورد تایید هیأت تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی باشد.
  2. مؤسسات بین المللی که مدرک آن­ها در ایران معتبر است:
    1. ICAEW انجمن حسابداری خبره انگلیس
    1. ACCA انجمن حسابداران رسمی انگلیس
    1. AICPA انجمن حسابدران رسمی آمریکا
    1. CPA Canada انجمن حسابداران خبره کانادا
    1. CA_ANZ انجمن حسابداران خبره استرالیا و نیوزلند
    1. CPA.Australia انجمن حسابداران رسمی استرالیا
  3. پذیرش مدرک عضویت در مجامع حرفه ­ای را معادل مدرک لیسانس حسابداری یا رشته ­های مرتبط، منوط به تایید هیات تشخیص صلاحیت حسابدران رسمی است.
  4. مدرک تحصیلی معادل پذیرفته نمی شود.
  5. افراد معاف از آزمون مهارت حسابداری و حسابرسی: دارندگان مدرک دکترای حسابداری یا مدرک حرفه ای بین المللی مورد تایید هیأت تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی.

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون cpa حسابداری

زمان و مدارک لازم برای ثبت نام آزمون مدرک cpa حسابداری هر ساله از سوی هیأت تشخیص صلاحیت حسابداران اعلام می­شود. این مدارک را جهت ثبت نام آزمون مدرک cpa حسابداری آماده کنید:

  • عکس 4*3 با فرمت jpg حجم حداکثر 150 کیلوبایت در سایز  حداکثر 400* 300 و حداقل 300* 200
  • تصویر یا اسکن کارت ملی، کارت پایان خدمت یا معافیت، اسکن شناسنامه در فرمت jpg bmp یا پی دی اف pdf
  • تصویر مدرک تحصیلی یا مدرک عضویت در مجامع حرفه ای بین المللی
  • فایل یا تصویر ریز نمرات رشته های مشابه و مرتبط، حجم حداکثر 1 مگابایت
  • تصویر گواهی سابقه حسابرسی تمام وقت همراه با ذکر عدم سوء سابقه حرفه ای مالی و اداری، حجم حداکثر 1 مگابایت
  • تصویر گواهی سابقه بیمه از تامین اجتماعی همراه با رمز ورود به سامانه، حجم حداکثر 1 مگابایت
  • تصویر پشت و روی گواهی انجام یا معافیت از خدمت وظیفه، حجم حداکثر 1 مگابایت

برچسب ها : مهریار یزد نقاشی کارگردانی گرافیک بازیگری مجری گری گویندگی تله فیلم  #بازیگری در یزد #عکاسی در یزد#   انیمیشن # فیلمنامه نویسی 

فن بیان # متقاعدسازی# اصول و فنون مذاکره # 

مهریار

عضویت در خبرنامه



علاقه مند به داشتن اطلاعات کدام رشته هستید؟

اخبار موسسه دپارتمان زبان دپارتمان حقوق و وکالت دپارتمان هنر و رسانه