حسابداری چیست؟ تعریف حسابداری و صفر تا صد بازار کار حسابداری


 با گسترش کسب‌وکارهای مختلف و پیچیده‌تر شدن اصول مدیریت مالی و همچنین قوانین مالیاتی، تصمیم‌گیری برای آینده مالی یک شرکت به‌تنهایی توسط مدیر آن کسب‌وکار امکان‌پذیر نیست بلکه برای این کار به مشورت چندین حسابدار و مدیر مالی با تجربه نیاز دارد.

نیاز روز‌افزون کسب‌وکارهای مختلف به افرادی که در تجزیه ‌و تحلیل امور مالی تسلط دارند در کنار نرم افزار حسابداری باعث شده تا مشاغلی مانند حسابداری نقش پررنگی پیدا کنند و افراد زیادی به‌دنبال یادگیری مهارت‌های لازم برای این حرفه باشند.

از آن‌جایی که نیاز به افراد متخصص در حسابداری روز به ‌روز در حال افزایش است تصمیم گرفتیم در این مقاله هرآنچه نیاز است درباره حسابداری بدانید را به شما بگوییم تا بتوانید اگر به این شغل علاقه دارید بتوانید با دید بازتری آن را انتخاب کنید.

حسابداری چیست؟

در کتاب‌ها و سیستم‌های دانشگاهی تعاریف مختلفی از حسابداری آورده شده است اما اگر بخواهیم یک تعریف جامع از این حرفه را ارائه دهیم باید بگوییم حسابداری سیستمی است که در آن فرایند‌هایی مانند جمع‌آوری اطلاعات، طبقه‌بندی داده‌ها، ثبت و تهیه گزارشات مربوط به‌ آن‌ها انجام می‌شود تا مدیران و تصمیم‌گیرندگان نهایی بتوانند به‌راحتی از این داده‌ها استفاده کنند.

یادگیری حسابداری به‌ دو روش تجربی و تئوری انجام می‌شود که در ادامه هر دو روش ره بررسی خواهیم کرد.

در روش تجربی افرادی که علاقه‌‌مند به یادگیری این حرفه هستند می‌توانند با مراجعه به موسسات مختلف اطلاعات لازم را درجهت نحوه کار بدست بیاورند و با فعالیت در شرکت‌های مختلف تجربه کسب کنند.

راه دیگر یادگیری حسابداری روش تئوری است؛ رشته حسابداری یکی از رشته‌های شناور در سه رشته علوم تجربی، ریاضی و علوم انسانی است و ریاضی مهم‌ترین درس آن است پس هر فردی که به ریاضیات علاقه داشته باشد می‌تواند از این سه رشته وارد حسابداری شود و مدرک دانشگاهی آن را کسب کند.

یادگیری حسابداری به‌صورت تجربی یا با تحصیلات دانشگاهی در بازار کار کمی تفاوت دارد زیرا برخی از اصول حسابداری فقط در دانشگاه تدریس می‌شود برای مثال فردی که حسابداری را به‌صورت تجربی یاد گرفته نمی‌تواند بین دارایی کوتاه‌مدت و بلندمدت یک شرکت تفاوت قائل شود یا نمی‌داند چگونه استاد مربوط به معاملات ارزی را ثبت کند.

این تفاوت‌ها باعث می‌شود تا موقعیت برای پیشرف شغلی حسابداران با مدرک دانشگاهی بیش‌تر فراهم باشد و افرادی که به‌صورت تجربی این حرفه را آموخته‌اند به‌عنوان حسابرس فعالیت کنند نه حسابدار.

از طرفی دیگر افرادی که فارق‌التحصیل رشته حسابداری هستند با کسب تجربه و ارتقاء مدارک دانشگاهی خود می‌توانند به‌عنوان مدیر مالی شرکت فعالیت کنند و به مدیران و سهام‌داران آن سازمان در جهت  بهبود آینده مالی مشاوره بدهد.

حسابداری چیست؟ به‌طور کلی شغل حسابداری به دو بخش تقسیم می‌شود؛ حسابداری داخلی و حسابداری مستقل که در ادامه به توضیح این دو مورد می‌پردازیم.

در حسابداری داخلی، حسابراسان شرکت موظف‌ هستند داده‌های مربوط به شرکت را جمع‌آوری کنند و پس از تحلیل و طبقه‌بندی آن‌ها گزارشات مربوطه را به‌صورت ماهانه و سالانه به مدیر شرکت و یا سازمان‌های دیگر ارائه دهد.

در این بخش حسابداران فرایند مالی داخلی شرکت را بررسی می‌کنند و رابط بین هیأت مدیره و بخش‌های دیگر شرکت‌اند.

شاخه دیگر حسابدای، حسابداری مستقل است که در آن سازمان‌های مختلف برای کاهش هزینه مربوط به حسابداری امور مالی خود را به شرکت‎های حسابرسی برون‌سپاری می‌کند.


حقوق حسابدار چقدر است؟


شرکت‌های حسابرسی داده‌های دریافت‌شده را تحلیل و بررسی می‌کنند و پس از انجام محاسبات مربوطه گزارشات خود را به سهام‌داران و مدیران شرکت ارائه‌ می‌دهند. در واقع در این بخش حسابدارن مستقل بین صاحبان و هیأت مدیره شرکت ارتباط برقرار می‌کند. در ادامه به بررسی توانایی‌های لازم برای موفقیت در رشته حسابداری می‌پردازیم.

برای حسابداری چه توانایی‌هایی لازم است؟

 

همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم حسابداری یکی از رشته‌های شناور دانشگاهی است که می‌توان از رشته‌های علوم تجربی، ریاضی و علوم انسانی وارد آن شد. افرادی که می‌خواهند در این رشته قبول شوند باید استعداد ریاضی و تحلیل داده‌های آماری داشته باشند تا با تمرین و پرورش آن در دانشگاه بتوانند داده‌های پیچیده یک شرکت را تحلیل کنند و نتایج آن را ارائه بدهند.

امروزه با پیچیده‌تر شدن قوانین و روابط در سازمان‌ها استعداد ریاضی به‌تنهایی برای موفقیت در رشته حسابداری کافی نیست و یادیگری مواردی مانند نگارش صحیح گزارشات به‌طوری که مدیران و سازمان‌های مختلف بتوانند به‌راحتی آن را درک کنند نیز لازم است.

توانایی در برقراری ارتباط با دیگران و تحمل ساعت‌ها کار با تمرکز بالا در پشت میز از دیگر ویژگی‌هایی است که یک حسابدار خوب باید داشته باشد.

موقعیت شغلی حسابداری در ایران چگونه است؟

توجه روزافزون دانشجویان و افراد دیگر برای یادگیری و فعالیت در جوزه حسابداری سبب شده تا بسیاری از افرادی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند درباره بازار کار آن احساس نگرانی کنند.

باتوجه به نیازی که از سمت شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف درباره جذب حسابدار حس می‌شود باید بگوییم این رشته بازار کار بسیار خوبی دارد زیرا از کوچک‌ترین کسب‌وکار تا بزرگ‌ترین شرکت‌ها برای اداره امور مالی‌شان به حسابدار نیاز دارند. جالب است بدانید رشته حسابداری در دانشگاه‌های دولتی، آزاد و غیر انتفاعی بیش‌ترین ورودی و کم‌ترین فارق‌التحصیلان بیکار را دارد.

چه ‌کار کنیم تا به بهترین حسابدار تبدیل شویم؟

در بخش‌های ثبلی مختصری درباره توانایی‌های لازم برای افرادی که می‌خواهند در حوزه حسابداری فعالیت کنند توضیح دادیم و در این بخش قصد داریم نکاتی را برای تبدیل شدن به بهترین حسابدار به شما بگوییم.

حسابداری یکی از سخت‌ترین مشاغلی ایت که در جامعه وجود دارد زیرا باید باتوجه به تمام پیچیدگی‌های مالی و فشار و استرسی که به شما وارد می‌شود بهترین گزارش آماری را ارائه دهید.

برای این بتوانید به یک حسابدار خوب تبدیل شوید ابتدا باید قدرت صبر و تمرکز را در خودتان بالا ببرید تا فشار ساعت‌ها کار نتواند شما را خسته کند و دقت شما را در کار پایید بیاورد.

دومین کاری که باید برای تبدیل شدن یک حسابدار موفق بکنید این است که روابط اجتماعی و قدر برقرای ارتباط با دیگران را در خودتان تقویت کنید تا بتوانید در گفت‎وگو با مدیر و سایر اعضای شرکت و هکچنین سازمان‌های مختلف بتوانید خوب عمل کنید.

یادگیری نرم‌افزارهای آماری در کنار نرم افزار مالی سومین و یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای پیشرفت شغلی باید انجام دهید زیرا این نرم افزارها در بالابردن دقت و صحت گزارشات شما کمک بسیاری می‌کند.

یادگیری نرم‌افزارهای آماری امروزه به‌قدری مورد توجه شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف قرار گرفته که به یک ملاک اصلی برای استخدام حسابداران تبدیل شده است. حسابداری شاخه‌های بسیاری دارد که شما می‌توانید با بررسی و تحقیق شاخه موردعلاقه‌تان را پیدا کنید و در آن مشقول به کار شوید. در ادامه به بررسی شاخه‌های حسابداری میپردازیم.

حسابداری صنعتی

یکی از مهم‌ترین و در عین‌حال سخت‌ترین شاخه‌های حسابداری، حسابداری صنعتی است که در شرکت‌های تولیدی کاربرد دارد. در این شاخه حسابداران موظف اند با بررسی اطلاعات و داده‌های موجود درباره هزینه‌های مربوط به مواد اولیه، فرایند تولید و سود شرکت قیمت نهایی یک محصول را تعیین کنند.

 

قیمتی که توسط این حسابدارن تعیین می‌شود باید به‌طوری باشد که در بازار فروش پذیرفته شود و در عین حال شرکت را به سوددهی برساند پس فعالیت در این رشته نیاز به تمرکز و قدرت تحلیل بالا دارد زیرا با یک اشتباه می‌تواند شرکت را متحمل ضرر زیادی بکند.

البته این توضیح مختصری از حسابداری صنعتی است و اگر می‌خواهید به شکل کامل این مبحث را مطالعه کنید بهتر است مقاله «حسابداری صنعتی» چیست را بخوانید.

حسابداری دولتی

هرجا که صحبت از بودجه و تقسیم‌بندی آن باشد حصور حسابدار هم ضروری است. سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های دولتی از این قاعده مستثنا نیستند چرا که تقسیم‌بندی بودجه سالانه آن‎ها نیاز به محاسبات و تحلیل‌های آماری داردو حسابداری دولتی شاخه‌ای از رشته جسابداری است که افراد با فعالیت در آن بودجه مورد نیاز ادارات و نهادهای دولتی را محاسبه می‌کنند. برای مطالعه بیش‌تر این موضوع می‌توانید مقاله «حسابداری دولتی» چیست را بخوانید.

حسابداری فروشگاهی

حسابداری فروشگاهی به بررسی و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مالی شرکت به‌صورت سیستماتیک گفته می‌شود. در این شاخه از حسابداری فرایندهای مالی و وضعیت آن در تجارت بررسی می‌شود تا صاحبان شرکت بتوانند تصمیمات درستی را درباره ادامه فرایند مالی آن اتخاذ کنند.

این کار ممکن است توسط بخش حسابداری شرکت یا به‌صورت برون‌سپاری انجام شود. حسابداری فروشگاهی بحث گسترده‌ای است که برای مطالعه بیش‌تر می‌توانید مقاله کامل‌تر این بحث را مطالعه کنید.

حسابداری مالیاتی

یکی از مسائل مهمی که شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف با آن سروکار دارند مالیات است. قوانین مالیاتی امروزه بسیار پیچیده شده و به‌دلیل عدم آگاهی مدیران از نحوه اداره آن مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

 

حسابداری مالیاتی یکی از شاخه‌های مهم حسابداری است که با کسب مهارت‎هایی مانند شناخت قوانین مالیاتی و نحوه تشکیل پرونده، ایجاد اظهارنامه الکترونیکی مالیات، یادگیری ساختار مالیات، تسلط بر قوانین اعتراضی و تجدید نظر و آماده‌کردن مدارک به شکل صحیح برای ارائه ان به اداره مالیات به اداره مسائل مالیاتی شرکت می‌پردازد.

مقاله «حسابداری مالیاتی» به شکل کامل‌تری این بحث را توضیح داده است و می‌توانید آن را بخوانید.

حسابداری مالی

امروزه اداره امور مالی یک شرکت برعهده بخش مالی آن است تا با بررسی دقیق اطلاعات و ارادئه گزارشات مربوطه به مدیران و سهام‌داران شرکت بتوانند تصمیم درستی را درباره چگونگی فرایند مالی اتخاذ کنند.

حسابداران مالی یک شرکت وظیفه دارند تمام اطلاعات مالی را جمع‌آوری کنند و با کمک نرم‌افزارهای آماری به محاسبه آن‌ها بپردازند و در نهایت گزارشات مربوطه را به صاحبان شرکت ارائه دهند. برای مطالعه مقاله کامل حسابداری مالیاتی می‌توانید از این لینک کمک بگیرید.

حسابداری مدیریت

از حسابداری مدیریت تعریف‌های گوناگونی وجود دارد اما اگر بخواهیم یک تعریف جامع از آن ارائه دهیم باید بگوییم حسابداری مدیریت یعنی جمع‌آوری، پردازش، طبقه‌بندی و و تحلیل آماری که برای مدیران مناسب باشد.

درواقع مدیر مالی یک سازمان باید اطلاعات را به‌گونه‌ای دسته‌بندی کند که مدیران شرکت با بررسی گزارشات مربوطه بتوانند برای آینده مالی شرکت تصمیم درست را بگیرند. توضیحات کامل‌تر این بحث را در مقاله حسابداری مدیریت آورده‌ایم.

حسابداری بازرگانی

جمع‌آوری و تحلیل داده‌های شرکت درباره موارد مالی و ارائه‌ آن‌ها به مدیر شرکت وظیفه اصلی بخش حسابداری بازرگانی است. گزارشاتی که حسابدار بازرگانی ارائه می‌دهد باید شامل اطلاعاتی مانند وضعیت دارایی‌های شرکت، بدهی‌های سازمان و اطلاعات وضعیت سرمایه‌گذاری شرکت باشد. حسابداری بازرگانی شاخه‌ای از حوزه حسابداری است که در آن تنظیم گزارشات مالی شرکت، انجام امور بانکی، امور بیمه، ثبت معاملات ارزی و بررسی بورس و سایر اوراق بهادار صورت می‌گیرد. برای مطالعه کامل‌تر و دقیق‌تر این بحث مقاله حسابداری بازرگانی چیست را بخوانید.

حسابداری حقوقی

حسابداری حقوقی یکی دیگر از زیر شاخه‌های حسابداری است که در زمینه امور مالی مرتبط با یک فرد و یا تجارت به تحقیق و حسابرسی می‌پردازد.

به طور کلی حسابداری حقوقی ترکیبی از روش‌های حسابداری و تحقیقی است که به منظور کشف جرایم مالی از آن‌ استفاده‌های مفیدی می‌شود. همچنین یکی از وظایف اصلی این زیر شاخه از حسابداری توضیح ماهیت جرم مالی است که یک شرکت و یا فرد مرتکب شده است.

این قبیل حسابداران باید مسائل پیچیده مالی و تجاری را تجزیه و تحلیل کنند و در صدد یافتن خطاهای رخ داده در این محیط باشند. حسابداران حقوقی می‌توانند در شرکت‌های بیمه، بانک‌ها، نیروی پلیس سازمان‌های دولتی و یا حتی شرکت‌های حسابداری استخدام و مشغول به کار شوند.

همانطور که به شما گفتیم حسابداران حقوقی با تکیه بر مهارت‌های تحقیقی خود به دنبال فعالیت‌های مشکوک مالی می‌گردند و از اطلاعاتی که این افراد پیدا کرده‌اند به عنوان یک مدرک معتبر در دادگاه استفاده می‌شود.

نکته مهمی که لازم است در خصوص این زیر شاخه حسابداری بدانید این است که به دلیل نقش پررنگ و دشواری که دارند این دسته از حسابداران معمولا حقوق‌های بسیار پردرآمدی دریافت می‌کنند. این رشته همچنان یکی از گزینه‌های برتری است که هر ساله توسط دانشجویان انتخاب می‌شود.

همچنین در نظر بگیرید که از آنجایی که این شغل و حرفه به منظور حفظ امنیت مالی بسیار حائز اهمیت است اصولاً داوطلبان این رشته باید دارای صلاحیت‌های خاصی باشند.

حسابداری عمومی

حسابداری عمومی وظیفه حفظ و اطمینان از صحت و درستی سوابق مالی موسسات را دارند. این مسئولیت مستلزم ثبت معاملات در سیستم حسابداری موسسات یا شرکت‌ها مطابق با اصول عمومی پذیرفته شده در حسابداری است که به اختصار GAAP نام دارد.

حسابداری عمومی در واقع ثبت منظم معاملات مالی و تجاری صورت گرفته به واسطه مجموعه‌ای از سیستم‌ها است. به طور کلی اصول حسابداری عمومی به کلیه امور مالی از جمله دارایی‌ها، بدهی‌هاف حقوق صاحبان سهام، درآمدها و هزینه‌ها مرتبط می‌شود و شامل شناسایی درآمد و طبقه بندی دارایی‌ها است.

لازم است بدانید که اصول اصلی حسابداری عمومی توسط موسسه حسابداران رسمی آمریکایی تدوین گشته است. آن‌ها روش‌هایی را به منظور شناسایی و اندازه‌گیری یک سری موارد مالی تعریف کرده‌اند که تمامی حسابداران موظف به پیروی از آن هستند.

در تعریفی دیگر از حسابداری عمومی می‌توان اینگونه بیان کرد که به خدمات حسابداری گفته می‌شود که حسابداران به موسسات و نهادهای مختلف عرضه می‌کنند. این دسته از حسابداران موظفند تا برای مشتریان خود اقدام به تهیه گزارش‌های مالی و انجام امور مرتبط با حسابرسی صورت‌های مالی کنند.

نسبت به سایر زیرشاخه‌های حسابداری حسابداران عمومی در زمینه‌های گسترده‌تر و متنوع‌تری می‌توانند خدمات خود را به مشتریانشان ارائه دهند.

سوالات متداول :

بهترین تعریف حسابداری چیست؟

تعاریف مختلفی از حسابداری وجود دارد اما اگر بخواهیم یک تعریف جامع از این حرفه را ارائه دهیم باید بگوییم حسابداری سیستمی است که در آن فرایند‌هایی مانند جمع‌آوری اطلاعات، طبقه‌بندی داده‌ها، ثبت و تهیه گزارشات مربوط به‌ آن‌ها انجام می‌شود تا مدیران و تصمیم‌گیرندگان نهایی بتوانند به‌راحتی از این داده‌ها استفاده کنند.

برای حسابداری به چه مهارت هایی نیاز داریم؟

افرادی که می‌خواهند در این رشته فعالیت کنند باید استعداد ریاضی و تحلیل داده‌های آماری داشته باشند تا با تمرین و پرورش آن در دانشگاه بتوانند داده‌های پیچیده یک شرکت را تحلیل کنند و نتایج آن را ارائه بدهند.

انواع حسابداری کدامند؟

حسابداری انواع زیادی دارد که می توان از مهم ترین آن ها به حسابداری صنعتی،حسابداری دولتی و حسابداری بازرگانی اشاره کرد.


برچسب ها : مهریار یزد نقاشی کارگردانی گرافیک بازیگری مجری گری گویندگی تله فیلم  #بازیگری در یزد #عکاسی در یزد#   انیمیشن # فیلمنامه نویسی 

فن بیان # متقاعدسازی# اصول و فنون مذاکره # 

مهریار

عضویت در خبرنامه



علاقه مند به داشتن اطلاعات کدام رشته هستید؟

اخبار موسسه دپارتمان زبان دپارتمان حقوق و وکالت دپارتمان هنر و رسانه