21 دلیل اینکه چرا زبان انگلیسی یاد نمی‌گیریم


1. چون زمان‌بندی مناسبی نداریم

اینگونه که یک روز 5 ساعت زبان کار می‌کنیم و یک هفته هیچی!

با خودمان قرار می‌گذاریم زبان انگلیسی را بعد از شش ماه به جای خوبی برسانیم ولی چون یک برنامه‌ی روزانه برای آن نداریم، شش ماه می‌گذرد و ما هیچ پیشرفتی نکرده‌ایم.

زمان‌بندی در روند یادگیری خیلی مهم است. به نظر خود من مهم‌ترین دلیل اینکه چرا زبان انگلیسی یاد نمی‌گیریم همین زمان‌بندی است. اشتباه اکثر زبان‌آموزها همین است که نهایتاً یکی دو ماه یک سری متن سنگین و کلاس‌های فشرده را در برنامه دارند و بعد رها می‌کنند. در صورتی که من به تجربه دیده‌ام که اگر کار آسانی را مدت زمان طولانی ولی مستمر و منظم انجام دهیم بسیار موفق‌تر خواهیم بود. مثلاً روزی یک صفحه متن انگلیسی که برای ما متوسط (نه خیلی سخت و نه خیلی آسان) است را به مدت 1 سال بخوانیم ولی هر روز همین یک صفحه مطالعه را داشته باشیم خیلی زود استاد زبان خواهیم شد! باور ندارید؟ امتحان کنید: روزی یک صفحه A4 متن انگلیسی بخوانید.

2. چون خود را درگیر جزییات من‌درآوردی و غیرکاربردی می‌کنیم

حاشیه ما را از متن دور می‌کند. یک سری اطلاعات هست که نباید در ابتدای یادگیری خود را با آن‌ها درگیر کنیم. یک سری اطلاعات هم هست که از اساس غیرکاربردی هستند.

برخی از مدرسان زبان انگلیسی برای اینکه زبان‌آموز را تحت تأثیر قرار دهند به اشتباه فکر می‌کنند باید ذهن زبان‌آموز را با اطلاعات مختلف، لغت‌های متضاد و مترادف و چه و چه بمب باران کنند!

نمی‌دانم 7 نکته راجع به Just، یا 12 نکته راجع به About، هفتاد فرق بین Between و Among. دو ساعت توضیح راجع به تلفظ درست کلمه develop  و الی آخر. آیا خود آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها تا این حد در جزییات غرق می‌شوند؟

یکی از مهم‌ترین دلایل اینکه چرا زبان انگلیسی یاد نمی‌گیریم، به نظر من، همین است که زبان‌آموز زیر خروارها لغت و اصطلاح و پراکنده‌گویی خفه می‌شود.

اگر هزارتا کار متفاوت انجام دهید ولی همان یک کار اصلی را انجام ندهید، باز هم به نتیجۀ مطلوب نمی‌رسید. بنابراین نگویید هزار کار کردم، بلکه از خودتان بپرسید همان یک کار اصلی چه بود که نکردم؟

وقت خود را با حاشیه‌ها تلف نکنید. کار را ساده بگیرید و پیش بروید. لازم نیست همه چیز را از روز اول بدانید. خود را درگیر همه جزییات نکنید. رفته رفته همه چیز را یاد می‌گیرید.

3. چون تماشاچی هستیم

تا توی آب نپریم و شنا نکنیم، شنا یادنمی‌گیریم. کار مربی همان چند جلسه‌ی اول است. بقیه یادگیری داخل آب و با شنا کردن حاصل می‌شود.

برای یادگیری زبان انگلیسی همین وضع برقرار است. صِرف تماشاچی بودن چیزی را عوض نمی‌کند.

فردی را در نظر بگیرید که در چهل سال گذشته تمام مسابقات فوتبال را دیده است. نام تمام تیم‌های جهان را می‌داند. تاریخچۀ موفقیت‌ها و شکست‌های آن را در یاد دارد. اسم همۀ بازیکن‌های فوتبال را حفظ است. تاریخ تولد و محل زندگی آن‌ها را در جایی یادداشت کرده و … ولی چه فایده حتی یک بار هم توی زمین فوتبال ندویده است. آیا او را یک فوتبالیست می‌دانید؟

باید بنویسیم، با صدای بلند جملات را تکرار کنیم. به فایل‌های صوتی گوش دهیم، متن زیاد بخوانیم. و از صحبت کردن نترسیم. حرف بزنیم و سعی کنیم منظور خود را به انگلیسی بیان کنیم، حتی اگر شده جملات سه کلمه‌ای بسازیم.

شاید بپرسید که این همه فعالیت در آنِ واحد شدنی نیست، گیج کننده است من چجوری این کار را انجام بدم!

جای نگرانی نیست. در انتهای این مقاله، یک کتاب به شما معرفی شده است که به صورت رایگان دانلود می‌کنید. این کتاب راهنمای شما در یادگیری زبان انگلیسی خواهد بود.

4. چون از سطح زبان خود تصور غلط داریم

وقتی تصور درستی از سطح زبان انگلیسی خود نداریم، به همان نسبت کلاس‌ها و منابع یادگیری خود را هم غلط انتخاب می‌کنیم.

در آموزشگاه‌های زبان متداول است که برای منافع اقتصادی، زبان‌آموزان با سطح‌های مختلف را داخل یک کلاس قرار می‌دهند.

گاهی ممکن است خود ما، به دلیل تصور غلطی که از سطح زبان خود داریم،  کتاب یا منبع نامناسبی را انتخاب کنیم.

همین اشتباه باعث می‌شود یادگیری زبان در مسیر درست پیش نرود.

اینکه در سطحی پایین‌تر از سطح واقعی خود کار کنیم، یا اینکه منابع و کلاس‌هایی که خیلی از سطح ما بالاتر هستند را برگزینیم، هر دو باعث اتلاف وقت خواهد شد. تعیین سطح غلط و استفاده از منابع نامناسب خودش به اندازه تمام دلایل دیگر اینکه چرا زبان انگلیسی یاد نمی‌گیرم اهمیت دارد.

بهترین سطح برای هر کسی سطحی است که کمی چالش برانگیز باشد.

5. چون خود را زیر کتاب‌ها و منابع زیادی غرق می‌کنیم

این یک مورد را همۀ ما تجربه کرده‌ایم.

زمانی که دانشجوی لیسانس بودم حرص زیادی برای یادگیری داشتم. بنابراین چهار یا پنج کتاب مختلف را برای هر درس به صورت موازی می‌خواندم. این مسأله سرعت یادگیری مرا کند کرده بود. از یکی از اساتید پرسیدم چه باید بکنم؟ ایشان یک توصیه خیلی ساده به من کرد: یک ده آباد به از صد شهر خراب.

از وقتی که برای یادگیری هر چیزی روی یک کتاب تمرکز می‌کنم و آن را دقیق‌تر و بهتر می‌خوانم نتیجۀ خیلی بهتری از کارم گرفته‌ام.

به تعداد کتاب‌هایی که دارید توجه کنید. چند بار در کلاس‌های مختلف شرکت کرده‌اید؟ فیلم‌هایی دانلود کرده‌اید چندتاست؟ چند کانال‌های تلگرام و یوتیوب عضو شده‌اید؟  ولی خوب چه فایده؟

بیشتر به نظر می‌رسد داریم با این همه پراکنده کاری، وقتمان را تلف می‌کنیم.

یک ده آباد به از صد شهر خراب

چرا ما خودمان را زیر این همه منابع غرق می‌کنیم؟

فقط دو حالت ممکن وجود دارد:

  • روش یادگیری ما نادرست است و به جای اصلاح روش یادگیری خودمان، کتاب‌ها و کلاس‌هایمان را عوض می‌کنیم.
  • منبع مناسبی که نیاز آموزشی ما را برآورده کند نیافته‌ایم.

طبق تجربه‌ی خود من همیشه ترکیبی از هر دو مورد بالا رخ می‌دهد. یعنی هم اینکه روش یادگیری ما درست نیست. هم اینکه منابع مناسب خود را پیدا نکرده‌ایم. بنابراین مرتب از این شاخه به آن شاخه می‌پریم.

6. چون فریب منابع رایگان یا یوتیوب و … را می‌خوریم

نه فقط در ایران، بلکه در هر جای دیگری از دنیا هم، عده‌ای هستند که فکر می‌کنند آموزش باید رایگان باشد و پول پرداخت کردن در ازای آموزش کاری اشتباه است.

افرادی که برای هر چیز ناچیزی ممکن است پول زیادی بپردازند، به آموزش که می‌رسند فکر می‌کنند پول پرداخت کردن برای منابع آموزشی اشتباه است.

هزینه مانیکور و یا پدیکور، ممکن از هزینه یک ترم کلاس زبان در ایران بیشتر باشد. اگر فقط یکی از دوستانتان را به پیتزا دعوت کنید، هزینه‌ی آن از خیلی از فیلم‌های آموزشی بیشتر خواهد شد.

در مورد آموزش‌های رایگان باید یک نکته را مد نظر داشته باشید. افرادی که در جایی مانند یوتیوب یا اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی اقدام به انتشار آموزش رایگان می‌کنند چند هدف ساده بیشتر ندارند:

  1. می‌خواهند زمینه را برای تبلیغات بر روی کانال خود فراهم کنند. در نتیجه برای این افراد بازدید زیاد از هر چیز دیگری مهم‌تر است. بنابراین ممکن است به جای تولید آموزش‌های با کیفیت که وقت خیلی زیادی از فرد را می‌گیرد، به تولید ویدئوی بپردازد که فقط جنبه سرگرمی دارد.
  2. بعضی از افراد قسمت کمی از آموزش‌های خود را بر روی یوتیوب، اینستاگرام یا آپارت قرار می‌دهند تا خود را به دیگران معرفی کنند. لذا هدف این است که شما را با کلاس‌های خصوصی یا گروهی خود و یا با محصولات دیگر خود آشنا کنند.

حالا اگر شما فقط به همان میزان آموزش رایگان ارائه شده بسنده کنید، همیشه در یک سطح ابتدایی باقی خواهید ماند. اگر کسی آموزش‌دهندۀ خوبی است چرا با او کلاس نمی‌گیرید؟ اگر فیلم‌های آموزشی خوبی بر روی آپارات هست چرا کل مجموعه را از فرد تولید کننده خریداری نمی‌کنید؟

آموزش باید منسجم و هدفمند باشد تا به نتیجه برسد.

آموزش زبان انگلیسی زمانی کامل خواهد شد که چند بعدی باشد. یعنی یادداشت برداری، خواندن متون مختلف، گوش دادن به فایل‌های صوتی، تکرار آنچه می‌خوانیم یا می‌شنویم با صدای بلند، نوشتن روزی حداقل یک جمله، صحبت کردن و … از زبان‌آموز خواسته شود.

در حالیکه زل زدن به یک فیلم در یوتیوب یا یک اپلیکیشن روی گوشی، بیشتر سرگرم کننده است تا آموزنده.

7. چون فکر می‌کنیم که باید پول زیادی خرج کنیم

وقتی زمان نسبتاً زیادی را صرف آموزش‌های پراکنده و رایگان که اغلب سطحی و گاهی توأم با غلط هستند کردیم، خسته و مستأصل به این فکر می‌افتیم که لابد آموزش با کیفیت، لزوماً گران است. در نتیجه این بار سراغ کلاس‌هایی می‌رویم که ممکن است هزینه‌ی هر جلسۀ آن 400 هزارتومان و بلکه بیشتر باشد.

در این حالت هم، هدف‌گذاری ما به نتیجه نمی‌رسد. چون فکر می‌کنیم گران بودن آموزش ما را به نتیجه می‌رساند.

همانطور که گفتم:

  1. ابتدا باید سطح درست خود را بشناسیم.
  2. رفتارهای درست یادگیری را در خودمان به وجود بیاوریم.
  3. منابع مناسب را تهیه کنیم.
  4. زمان‌بندی منطقی و درستی متناسب با وقت و سطح خودمان داشته باشیم.
  5. عمل کنیم! حرف بزنیم. با صدای بلند تکرار کنیم. متن بخوانیم. بنویسیم. فایل صوتی گوش کنیم و …

درست است که طی تمام مراحل این الگوریتم 5 مرحله‌ای رایگان نخواهد بود! اما دلیلی هم ندارد که پروسۀ یادگیری شما چند ده میلیون تومان هزینه و سه یا چهار سال زمان ببرد.

آزمون آیلتس را در نظر بگیرید. هزینه‌ی ثبت‌نام آن چیزی حدود 250 دلار آمریکا است. اگر دفعه اول نمره نیاورید باید یک بار دیگر در آن شرکت کنید. و اگر بار دوم نمره نیاورید …

بنابراین بهتر است منابع را با دقت انتخاب کنیم. و از طرفی رفتارهای یادگیری خود را اصلاح کنیم. و کاری کنیم که همان نوبت اول آیلتس را نمره خوبی کسب کنیم.

8. چون تصور غلطی از نقش معلم و کلاس داریم

یکی از دلایل اینکه چرا زبان انگلیسی یاد نمی‌گیریم همین است که بعضی از ما فکر می‌کنیم همین که کلاس می‌رویم و مُدرسی چیزهایی سر کلاس مطرح می‌کند، بعد از مدتی باید خواه‌ناخواه در زبان انگلیسی پیشرفت کنیم.

یادگیری انگلیسی خُمرۀ رنگرزی نیست که به آن وارد شویم و در کسری از ثانیه رنگمان عوض شود!

بیرون از کلاس، باید وقتی برای تمرین اختصاص داد. هر چقدر هم وقت نداشته باشیم باز هم باید وقتی برای کار در بیرون از کلاس باز گذاشت.

یادگیری زبان انگلیسی با یادگیری خیلی چیزهای دیگر فرق را دارد. به خاطر اینکه برای خیلی درس‌ها و مباحث اینگونه است که با حضور در کلاس و گوش دادن به صحبت‌های مدرس (که به زبان فارسی درس می‌دهد) خیلی چیزها را یادمی‌گیریم. ولی در مورد انگلیسی اینطور نیست.  

هرچقدر هم برای معلم و کلاس نقش بالایی قائل باشیم، درنهایت یادگیری زبان یک فرایند خودآموز است و 60 درصد آن بر دوش ماست.

9. چون روش ما «همه چیز رو تو به من بگو» است

از همه بدتر همین مورد است. زبان‌آموزان انتظار دارند همه چیز را از زبان مدرس بشنوند. حتی معانی لغات را از مدرس می‌پرسند.

معمولاً انتظار ما از یک کلاس خوب این است که معنی تمام جملات، اصطلاحات، ضرب‌المثل‌ها، لغت‌ها و همه و همه به ما گفته شود.

این روش در یادگیری زبان انگلیسی تأثیر منفی دارد.

سعی کنید جستجوگر باشید. چیزهایی را که خودمان طی یادگیری «کشف» می‌کنیم، خیلی بهتر در ذهن ما می‌مانند تا چیزهایی که کسی به ما گفته باشد.

مثل زمانی که اصطلاحی را برای اولین بار در فیلمی می‌شنویم و برای فهمیدن معنای آن در اینترنت جستجو می‌کنیم. چنین اصطلاحی همیشه در یاد ما می‌ماند. چه بسا با هیجان آن را برای دیگران تعریف کنیم.

یکی از مهم‌ترین دلایل اینکه چرا زبان انگلیسی یاد نمی‌گیریم همین است که تنبل و واداده هستیم.

10. چون لغت را جدا از جمله یاد می‌گیریم

جدا کردن لغت از متن خیلی اشتباه است. خیلی از ما وقتی متنی را می‌خوانیم به محض اینکه به اولین جمله یا لغتی رسیدیم که معنای آن را درک نمی‌کنیم، دچار ترس و عدم اعتماد به نفس می‌شویم.

همزمان این تصور در ما شکل می‌گیرد که هر زبان مجموعه‌ای از لغت‌ها و اصطلاحات است، اگر برویم و ابتدا آن لغت‌ها و اصطلاحات را جداگانه یادبگیریم لابد دیگر مشکلی نخواهیم داشت. این تصور البته که اشتباه است.

روش آموزش دادن لغت خارج از متن، یک روش قدیمی آموزش زبان است. کتاب‌های لغت (موسوم به Vocabulary) یا ابزارهایی مانند جعبه لایتنر سالهاست که منسوخ شده&

برچسب ها : مهریار یزد # تافل # ایلتس # مکالمه زبان انگلیسی # IELTS #TOEFL #MSRT # MSRT# MHLE #EPU #UTEPT #TOLIMO #GRE # READING #WRITING #LISTINING #SPEAKING GRAMMAR#FREE_DISCUSSION

نظام مهندسی در یزد  آمادگی آزمون نظام مهندسی در یزد  معماری در یزد 

کلاس مکالمه انگلیسی یزد  کلاس msrt یزد کلاس ept در یزد  #آزمون ماک #آزمون ماک در یزد

مهریار

عضویت در خبرنامه



علاقه مند به داشتن اطلاعات کدام رشته هستید؟

اخبار موسسه دپارتمان زبان دپارتمان حقوق و وکالت دپارتمان هنر و رسانه