دلیل هراس اروپایی‌ها از رسانه بین‌المللی ایرانی چیست؟


اتحادیه اروپا در چهارچوب تحرک اخیر خود علیه شبکه پرس‌تی‌وی، سعی داشته تا با حذف این شبکه، عرصه را در میدان نبردِ تقابل روایت‌ها، به عرصه‌ای توأم با آزادی عمل، کامل و بدون محدودیت برای خود تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چند روزِ گذشته موضوع تحریم شبکه پرس‌تی‌وی صدا و سیما مطرح شد. این تحریم‌ها و هجمه‌ها همواره توسط جریانِ رسانه‌های غربی متوجه شبکه‌های برون‌مرزی شده است. پیمان جبلی که خود روزگاری مسئولیت معاونت برون‌مرزی رسانه‌ملی را عهده‌دار بود به عنوان رئیسِ صداوسیما اولین نفری بود که واکنش نشان داد و گفت: "بار اول نیست ادعای آزادی بیان که غرب دارد و از آن به عنوان یک امتیاز مطرح می‌کند، خلاف آن عمل می‌کند. شبکه پرس‌تی‌وی با وجود اینکه رقبایش از پشتیبانی بسیاری برخوردار است و در یک عرصه نابرابر رقابت می‌کند، با این وضعیت حضور حداقلی‌اش را به لحاظ امکاناتی نمی‌توانند تحمل کنند. شبکه‌های برون‌مرزی ایران چون تجربه و آمادگی لازم را دارند، حتماً از این وضعیت عبور خواهند کرد."

سپس احمدعلی اکبری مدیر ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی شبکه پرس‌تی‌وی این اقدام را محکوم و اعلام کرد که  اتحادیه اروپا در اقدامی متناقض با اصل آزادی‌بیان و در تضاد با منشورهای بین‌المللی، شبکه انگلیسی‌زبان پرس‌تی‌وی را تحریم کرده است. اقدامی که نشان از تأثیرگذاری بالای این شبکه انگلیسی‌زبان معاونت برون‌مرزی صداوسیما دارد.

البته ساعتی بعد خبرِ تحریمِ رئیس صداوسیما، معاون سیما، معاون برون‌مرزی رسانه‌ملّی و دو خبرنگار این رسانه از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا مطرح شد. تحریمی که پیش از این توسط دولت کانادا اتفاق افتاده بود و در کنارِ تحریم چند رسانه، نام حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان، علی رضوانی خبرنگار صداوسیما، پیمان جبلی رئیس صداوسیما هم دیده شد. 

اما دلیل هراسِ اتحادیه اروپا از این رسانه‌ بین‌المللی ایرانی چیست؟ اتحادیه اروپا به تازگی در جدیدترین اقدم ضدایرانی خود، به بهانه آنچه حمایت از دموکراسی در کشورمان خوانده، اقدام به تحریم شبکه "پرس‌تی‌وی" کرده است. حرکتی که حتی با ساده‌ترین اصول دموکراتیک و مرتبط با آزادی بیان که غرب مدت‌هاست با تکیه بر آنها، روایت‌ها و گفتمان‌های خاصی را در عرصه بین‌المللی نمایندگی می‌کند، در تضاد است. با این حال، این اقدام اتحادیه اروپا، جدای از دلایل و محرک‌های ظاهری و نمایشی که برای آن از سوی مقام‌های غربی ارائه می‌شود، به طور خاص ریشه در دو مسئله مهم داشته که توجه به آنها کاملاً ضروری به نظر می‌رسد.

1: جهان غرب و هراس از توسعه و ترویج یک الگوی موفق از جریان مستقل رسانه‌ای

"پرس‌تی‌وی" از جمله آن دسته از شبکه‌های برون‌مرزی کشورمان است که سابقه کاری قالب توجهی دارد و در سال‌های اخیر به واسطه مزیّت‌های خبری و فنی‌اش، توجهات زیادی را در عرصه بین‌المللی جلب کرده است. در این راستا، این شبکه، با ترویج روایت‌هایی که عمدتاً در نقطه مقابل روایت‌های حاکم و اصلیِ جریان‌های رسانه‌ای غربی‌اند، عملاً به الگوی موفقی از تقابل درستِ رسانه‌ای در برابر امپرالیسم رسانه‌ای غرب تبدیل شده و همین موضوع این شبکه را به پدیده‌ای خطرناک برای جهان غرب و گفتمان‌های آن تبدیل کرده است.

اساساً به همین دلیل هم هست که قبل از تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه این شبکه، در چندین نوبت دیگر نیز شاهد کارشکنی‌های قابل توجه کشورهای غربی و متحدان بین‌المللی آنها در مسیر انجام رسالت و فعالیت‌های حرفه‌ای شبکه پرس‌تی‌وی بوده‌ایم. از این رو، ویژگی الهام بخشِ شبکه پرس‌تی‌وی که در نوع خود آغازکننده یک جریان مستقل و مقاوم در برابر فشارِ جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی در کار خبر و اطلاع‌رسانی است، نقشی قابل توجه در اقدامات تقابلی اخیر اروپایی‌ها علیه این شبکه بازی کرده است.

 این مسئله به ویژه در شرایط کنونی که پرس‌تی‌وی در موضوعات مختلف داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، تولیدات روشنگرانه‌ای را ارائه می‌کند، بیش از پیش برای غرب به مسئله‌ای نگران‌کننده تبدیل شده است. از این رو، اتحادیه اروپا در چارچوب تحرک اخیر خود علیه شبکه پرس‌تی‌وی، سعی داشته تا با حذف این شبکه، عرصه را در میدان نبردِ تقابل روایت‌ها، به عرصه ای توأم با آزادی عمل‌کامل و بدون محدودیت برای خود تبدیل کند. مسئله‌ای که البته نمودهای خود را در مورد رسانه‌های روسی و تحریم‌شان در بحبوحه جنگ اوکراین نیز به وضوح به نمایش گذاشته است


برچسب ها : مهریار یزد نقاشی کارگردانی گرافیک بازیگری مجری گری گویندگی تله فیلم  #بازیگری در یزد #عکاسی در یزد#   انیمیشن # فیلمنامه نویسی 

فن بیان # متقاعدسازی# اصول و فنون مذاکره # 

مهریار

عضویت در خبرنامه



علاقه مند به داشتن اطلاعات کدام رشته هستید؟

اخبار موسسه دپارتمان زبان دپارتمان حقوق و وکالت دپارتمان هنر و رسانه