رشته حسابداری | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار


رشته حسابداری مناسب چه کسانی است؟

 

رشته حسابداری

حسابداری علم گزارشگری مالی شرکت‌ها است. گزارش‌هایی که بتوانند وضعیت مالی یک شرکت را با زبان مشخص و استاندارد حسابداری، به تمامی استفاده‌کنندگان از این گزارش‌ها انتقال دهند. گزارش‌های مالی بیانگر وضعیت شرکت، درآمدها و هزینه‌ها، دارایی‌ها، سرمایه‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام یک شرکت هستند؛ به نحوی که هر فرد با مطالعه دقیق آن‌ها می‌تواند وضعیت کنونی، عملکرد گذشته و چشم اندازهای آینده یک شرکت را به خوبی درک کند.

حسابدارها افرادی هستند که به نوعی، جملات معمول در فضای کسب و کار و در فضای مالی یک شرکت را به عدد تبدیل می‌کنند تا با توجه به قوانین مشخص زبان عددی، برای تمامی استفاده‌کنندگان قابل درک باشند. یک حسابدار باید بتواند به خوبی گزارش کارهای خود را ارائه دهد. بنابراین باید به ادبیات و اصول نگارش زبان فارسی به خوبی تسلط داشته باشد. این ویژگی، بخصوص در سطوح بالاتر این رشته یعنی حسابرسی و مدیریت مالی اهمیت بسیاری دارد.

لذا حسابداری برای افرادی مناسب است که بتوانند به طور مکرر با اعداد ارتباط داشته و قدرت تجزیه و تحلیل آن‌ها را داشته باشند و حساب‌های مختلف، در قالب اعداد را به سادگی تفکیک کنند. افرادی که علاقه‌مند به فضای مالی یک شرکت و مدیریت گزارشگری‌های مالی آن هستند و از طرفی خلاقیت و نوآوری‌های اقتصادی را دارند، می‌توانند حسابداران موفقی باشند.

مطالب مطرح شده در رشته حسابداری به دانشجویان کمک می‌کند تا بتوانند ذهنی کمی داشته باشند و دنیای اطراف خود را بر اساس اعداد تجزیه و تحلیل کنند. حسابداری پایه علمی بسیاری از رشته‌های دیگر مانند مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری است و علاقمندان به این رشته‌ها نیز می‌توانند در این رشته موفق باشند.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته حسابداری بیشتر کاربرد دارند؟

 

با توجه به ماهیت کمی حسابداری، پیش‌نیازهای اولیه برای تحصیل در این رشته پیش‌نیاز ریاضی است. ولی تنها پیش‌نیاز ریاضی کافی نیست، بلکه مطالعه در رابطه با فرایندهای مالی بنگاه‌های اقتصادی خرد و کلان و آشنایی با روند عملکردی حسابداران می‌توانند در تربیت یک حسابدار موفق، به شکل چشم‌گیری موثر باشند.

علاوه بر تقویت پایه‌های ریاضی و محاسباتی علاقه‌مندان به رشته حسابداری، نیاز است که این افراد با بازه عملکردی حسابداران آشنا شوند تا بتوانند استعداد خود را در راستای تبدیل شدن به یک حسابدار موفق تقویت کنند. زیرا ارتباط مداوم و مکرر با اعداد و ارقام مالی یک شرکت در صورت نبود علاقه به کار، طاقت‌فرسا و غیر ممکن است.

لازمه دیگر برای دانشجویان رشته‌ حسابداری، آشنایی و شناخت نرم‌افزارهای حسابداری است. در دنیای کنونی با توجه به مقیاس عملکردی شرکت‌ها و از طرفی نیاز به استفاده از تکنولوژی و فناوری در فرایندهای مدیریت مالی، عملاً مجموعه‌های گوناگون برای پیاد‌ه‌سازی گزارش‌های گوناگون مالی خود مجبور به استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری مختلف هستند. از همین رو، آشنایی با نرم‌افزارهای حسابداری جزء جدایی‌ناپذیر ورود به عرصه عملیاتی حسابداری است.

گرایش‌های رشته حسابداری برای ادامه تحصیل چه هستند؟

 

رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد زیرشاخه‌های مختلفی دارد که بسیاری از دانشگاه‌های معتبر کشور امکان تحصیل در آن‌ها را برای دانشجویان فراهم می‌کنند. دانشجویان رشته حسابداری، می‌توانند با انتخاب یکی از گرایش‌هایی که در ادامه آمده است در مقطع کارشناسی ارشد به ادامه تحصیل بپردازند.

رشته حسابداری

اصلی‌ترین زیرشاخه حسابداری در مقطع ارشد خود حسابداری است که از رشته‌های پرطرفدار در چند سال اخیر بوده است و به بررسی اقتصاد و امور مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌پردازد. در رشته حسابداری، حسابداران به تهیه گزارش‌های مالی، جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات اقتصادی و مالی می‌پردازند. فرادرس در زمینه حسابداری فیلم‌های آموزشی کاربردی تدوین کرده که در ادامه لینک آن‌ها آمده است.

رشته حسابرسی

حسابرسی یکی دیگر از بخش‌های مهم رشته حسابداری است که به منظور بررسی و کنترل حساب‌های حسابداران انجام می‌شود. در واقع حسابرسان در دفاتر شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف جذب می‌شوند تا از صحت گزارشات مالی و حساب‌های حسابداران مطمئن شوند. معمولان حسابرسان به صورت مستقل عمل می‌کنند تا صجحت اطلاعات گزارش شده به طور صحیح مورد بررسی قرار گیرد. فهرست برخی از ویدیوهای آموزشی مرتبط با شاخه حسابرسی در ادامه آورده شده است.

رشته حسابداری مدیریت

رشته حسابداری مدیریت به منظور افزایش توانمندی مدیران مالی در تصمیم‌گیری‌ها و تدوین استراتژی‌های اقتصادی شرکت‌ها مطرح شده است. افرادی که در گرایش حسابداری مدیریت تحصیل می‌کنند، می‌توانند به عنوان مدیر عامل، عضو هیئت مدیره و یا به عنوان مشاورین مدیریت و اقتصاد در کنار مدیران ارشد شرکت‌ها به ایفای نقش بپردازند. فار‌ِغ‌التحصیلان این رشته علاوه بر حسابداری تا حدود زیادی با مطالب رشته اقتصاد نیز آشنا می‌شوند. فیلم‌های آموزشی زیر برای مطالعات مربوط به این بخش تدوین شده‌اند.

گرایش حسابداری عمومی

این گرایش، در مقطع کارشناسی ارشد حسابداری به نوعی جدید محسوب می‌شود و هدف اصلی از ایجاد آن، تربیت نیروهای انسانی آموزش دیده برای فعالیت در بخش‌های عمومی-دولتی و یا سطوح کلان فضای اقتصادی جامعه است. از سوی دیگر دانشجویان رشته حسابداری، می‌توانند با انتخاب یکی از گرایش‌های این حوزه که در ادامه بررسی می‌شوند در مقطع دکتری نیز به ادامه تحصیل بپردازند. «فرادرس» فیلم‌های آموزشی زیر را در ارتباط با حسابداری عمومی تدوین کرده است.

حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی با تحولات صنایع مختلف به خصوص انقلاب صنعتی شکل گرفت. اطلاع از بهای تمام شده محصولات تولید شده، نیازی حیاتی برای تعیین قیمت فروش و عملکرد بهینه شرکت‌ها است. لذا حسابداری صنعتی، با تکامل ابزارها و شیوه‌های تولید به سمت هزینه‌یابی پیشرفته حرکت می‌کند تا هزینه‌ها و بهای تمام شده کالاهای آماده فروش به روشنی و با شفافیت کامل تعیین شوند. مباحث مربوط به این رشته تا حدود زیادی در مقطع کارشناسی و ارشد نیز آموزش داده می‌شوند که چند ویدیو آموزشی مرتبط با آن در ادامه آمده است.

 

حسابداری مالی همان حسابداری گزارشگری است. زیرا هدف اصلی حسابداری مالی، آماده‌سازی صورت‌های مالی است تا نیاز استفاده‌کنندگان از آن‌ها را تامین کنند. حسابداری مالی با توجه به اصول حسابداری در تلاش است، نیازهای مختلف استفاده کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی از اطلاعات حسابداری را پاسخ دهد؛ این افراد با چنین گزارش‌ها و داده‌هایی، قادر می‌شوند در مورد سرمایه‌گذاری‌ها، انعقاد قرارداد‌های گوناگون، ارائه وام و غیره اقدام به تصمیم‌گیری کنند.

حسابداری دولتی

دولت‌ها در سال‌های اخیر با توجه به گستره فرایندهای مخارجی خود، نیازمند مشاورین و افرادی شده‌اند که توانمندی تفکیک و مدیریت هزینه‌ها در سطوح کلان اقتصادی را داشته باشند. بنابراین، تربیت و پرورش حسابداران دولتی، می‌تواند منجر به بودجه‌بندی صحیح برای امور گوناگون و اجرای این بودجه به صورت دقیق و کاربردی شود. گرایش حسابداری دولتی در پی ایجاد بستری برای به وجود آمدن مشاورین و متخصصان حسابداری در بازه مخارج دولتی است.

  • حسابداری مدیریت

حسابداری تنها علم مدیریت بر هزینه‌های شرکت‌ها، آن‌هم پیش از شروع فرآیند تولید نیست. بلکه حسابداری می‌تواند در زمینه فرآیند بهای تمام شده محصولات و خدمات، مقدار تولید، هزینه اجرا، مقیاس‌های مختلف تولید، قیمت فروش محصولات و خدمات و ظرفیت منابع گوناگون (مانند ماشین آلات) مشاوره‌های ارزشمندی را به مدیران سطح بالای شرکت‌ها ارائه دهد. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت آنچه توسط حسابداری مدیریت ارائه می‌شود، پیش‌نیازی الزامی است که مدیران شرکت‌ها بر مبنای آن اقدام به تصمیم‌گیری‌های کلان می‌کنند.

حسابداری منابع انسانی

منابع انسانی در شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به عنوان با اهمیت‌ترین دارایی‌های آن‌ها تلقی می‌شوند. در همین راستا، مدیریت بر امور مالی گوناگون مربوط به این منابع از بازه‌های عملکردی حسابداری منابع انسانی است. فارغ‌التحصیلان این شاخه از حسابداری در بسیاری از شرکت‌های عمومی و خصوصی فعالیت می‌کنند. فرادرس فیلم‌های آموزشی زیر را برای علاقمندان به این حوزه از رشته حسابداری تدوین کرده است.


برچسب ها : مهریار یزد نقاشی کارگردانی گرافیک بازیگری مجری گری گویندگی تله فیلم  #بازیگری در یزد #عکاسی در یزد#   انیمیشن # فیلمنامه نویسی 

فن بیان # متقاعدسازی# اصول و فنون مذاکره # 

مهریار

عضویت در خبرنامه



علاقه مند به داشتن اطلاعات کدام رشته هستید؟

اخبار موسسه دپارتمان زبان دپارتمان حقوق و وکالت دپارتمان هنر و رسانه