انواع ارزهای دیجیتال؛ با انواع رمزارزها آشنا شوید


بیشتر افراد جامعه در گذشته برای سرمایه‌گذاری و به دست آوردن سود، به بازار بورس و سهام گرایش داشتند. اما اخیراً با روی کار آمدن کریپتوکارنسی، شاهد آن هستیم که این نوع سرمایه‌گذاری نیز توجه افراد زیادی را در سراسر دنیا به خود جلب کرده است. اغلب افراد بیت کوین را تنها رمزارز رایج در دنیا می‌دانند، ولی باید بگوییم بیت کوین اگرچه اولین و مهم‌ترین رمزارز در جهان است، اما تنها رمزارز معروف و مهم نیست. اما ارز دیجیتال چیست؟

در این مقاله، قصد داریم شما را با تعریف ارز دیجیتال و انواع ارز دیجیتال آشنا کنیم تا بتوانید بهترین رمزارز را برای شروع سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنید.

فهرست مطالب

کوین به چه معناست؟

کوین چیست؟ کوین پولی دیجیتال و یکی از انواع ارز دیجیتال است که با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری شده ایجاد شده است. کوین‌ها پول دیجیتال هستند که روی باک چین پیاده سازی شده‌اند و موجودیت فیزیک ندارند. تمام تراکنش‌ها توسط کامپیوترها تایید می‌شوند. برخی از کوین‌ها قابل استخراج هستند.

تعریف ارز فیات

ارز فیات یا همان پول بدون پشتوانه (Fiat Currency)،‌ واحد پولی کشورهاست. این ارز برخلاف باورهای رایج مردم که تصور می‌کنند پشتوانه‌ی آن طلا و نقره موجود در خزانه‌داری هر کشور است؛ پشتوانه‌ای ندارد. اعتبار ارز فیات نیز به وضعیت اقتصادی آن کشور گره خورده است و میزان عرضه و تقاضا، ارزش آن را مشخص می‌کند.

تعریف توکن

توکن چیست؟ یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است که به یک رمزارز منحصربه فرد یا ارزهای دیجیتال اشاره دارد. توکن‌ها نوعی دارایی دیجیتال و یکی از انواع ارز دیجیتال هستند ک می‌توان آنها را در بازار های مالی معاوضه و مبادله کرد. توکن‌ها معمولا در عرضه‌های اولیه به بازار ارایه می‌شوند.

انواع ارز دیجیتال

همانطور که در ابتدای مقاله نیز عنوان شد، ارزهای دیجیتال را در گروه‌ها و دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌دهند. در زیر این دسته‌بندی‌ها را بررسی می‌کنیم.

رمزارز بیت کوین (Bitcoin)

بیت کوین

شاید کمتر کسی باشد که نام بیت کوین را به عنوان بهترین رمزارز نشنیده باشد. بیت کوین با نماد اختصاری BTC اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده بر پایه فناوری بلاک چین و یکی از انواع ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۰۸ توسط «ساتوشی ناکاموتو» معرفی شد. اولین بیت کوین در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد.

نکته بسیار جالب در مورد ساتوشی ناکاموتو، افسانه‌ای بودن آن است. زیرا هیچ اطلاعاتی در مورد بیوگرافی او در دسترس نیست. اگرچه تا به امروز گمانه زنی‌های بسیار زیادی در مورد هویت اصلی او انجام شده است اما در واقعیت، هیچ کسی نمی‌داند ساتوشی ناکاموتو اسم مستعار چه کسی است؟

آلت کوین

آلت کوین

آلت کوین ها، رمزارزهایی هستند که از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کنند تا امکان انجام معاملات همتا به همتا را فراهم کنند. آلت کوین‌ با پشتوانه موفقیت بیت کوین به وجود آمده‌اند و تلاش می‌کنند با ایجاد تغییر در قوانین بیت کوین و بهبود آن، توجه کاربران را جلب کنند.

آلت‌کوین‌ها تلاش می‌کنند محدودیت‌های ارز دیجیتال و بلاکچین را بهبود بخشند. اولین آلت کوین لایت کوین بود که از بلاکچین بیت کوین در سال ۲۰۱۱ فورک شد. لایت کوین از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) متفاوتی نسبت به بیت کوین استفاده می‌کند که Scrypt (es-crypt) نامیده می‌شود. لایت کوین انرژی کمتری مصرف می‌کند و سریع‌تر از بیت کوین است.

اتریوم یک آلت‌ کوین دیگر است. کوین اتر توسط Vitalik Buterin، دکتر Gavin Wood و چند نفر دیگر برای پشتیبانی از اتریوم، بزرگ‌ترین ماشین مجازی مقیاس‌پذیر مبتنی بر بلاکچین طراحی شده است. اتر (ETH) برای پرداخت به مشارکت‌کنندگان شبکه در اعتبارسنجی تراکنش استفاده می‌شود.

مزایای آلت کوین

  • آلت کوین‌ها نسخه‌های بهبودیافته ارز دیجیتال هستند و هدف آن‌ها رفع کاستی‌های اکوسیستم بلاکچین است.
  • آلت کوین‌هایی که کاربرد بیشتری دارند، شانس بیشتری برای بقا و پیشرفت در بازار دارند.
  • سرمایه گذاران می‌توانند از بین طیف گسترده‌ای از آلت کوین‌ها که عملکردهای متفاوتی را در اقتصاد کریپتو دارند، انتخاب کنند.

معایب آلت کوین

  • آلت کوین‌ها در مقایسه با بیت کوین بازار سرمایه‌گذاری کمتری دارند.
  • بازار آلت کوین با سرمایه گذاران کمتر و فعالیت کمتر شناخته می‌شود و در نتیجه نقدینگی کمتری دارند.
  • تمایز بین آلت کوین‌های مختلف و موارد استفاده مربوط به آنها همیشه آسان نیست و تصمیمات سرمایه گذاری را پیچیده‌تر می‌کند.

استیبل کوین

استیبل کوین

ارز دیجیتال باثبات یا Stablecoin یکی از انواع ارز دیجیتال است که نوسان قیمت رمزارزها را ندارد. این نوع از ارزهای دیجیتال راهکاری ساده و امن برای انجام تراکنش‌های مالی هستند. ارزش استیبل کوین به یک دارایی یا کالای پایدار وابسته است و ارزش این کوین همواره به پشتوانه آن گره خورده است.

یک ارز دیجیتال به ارزش ۲ میلیون دلار ممکن است به‌عنوان ذخیره برای انتشار یک میلیون دلار در یک استیبل کوین با پشتوانه رمزنگاری نگهداری شود و در مقابل کاهش ۵۰ درصدی قیمت ارز رمزنگاری شده رزرو تضمین شود. به‌عنوان مثال، استیبل کوین Dai  به دلار آمریکا متصل است اما توسط اتریوم (ETH) و سایر ارزها به ارزش ۱۵۰ درصد از استیبل کوین DAI در گردش پشتیبانی می‌شود.

مزایای استیبل کوین

  • سرعت بالا در تراکنش‌های بین‌المللی
  • باثبات بودن در طول زمان
  • حفظ ارزش در بازار

معایب استیبل کوین

  • استیبل کوین‌ها ماهیت متمرکز در بازار دارند.
  • عدم شفافیت مالی برای برخی از استیبل کوین‌ها وجود دارد.

میم کوین

میم کوین

میم کوین‌ همانطور که از نامش پیداست،  یکی از انواع ارز دیجیتال است که از یک میم یا شوخی اینترنتی سرچشمه می‌گیرند و دارای ویژگی‌های طنز هستند. اغلب آنها با الهام از جوک‌های اینترنتی و رویدادهای پرسروصدا ایجاد می‌شوند. ماهیت این نوع ارزهای دیجیتال باعث می‌شود تا تاثیر اینفلوئنسرها در ایجاد و افزایش یا کاهش ارزش آنها، نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر بسیار پررنگ‌تر باشد.

وب سایت CoinMarketCap بیش از ۳۰۰ ارز را در بخش Meme Coin فهرست کرده است. با این حال، بسیاری از آنها به طور فعال معامله نمی‌شوند و بی ارزش هستند. Dogecoin، Shiba Inu، Dogelon Mars و Baby Dogecoin تنها ارزهای موجود در دسته میم کوین هستند که بیش از ۱ میلیون دلار حجم معاملات روزانه دارند.

مزایای میم کوین

  • نوع دارایی سرگرم کننده برای استفاده و یادگیری در مورد ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین
  • امکان کسب سود در صورت افزایش ارزش‌ها
  • مشارکت بالقوه در یک جامعه سرمایه گذاری و تجارت فعال

معایب میم کوین

  • ریسک و نوسان بالا
  • اتهام کلاهبرداری پامپ و دامپ

شت کوین

این اصطلاح معمولاْ به کوین‌هایی گفته می‌شود که ارزش چندانی در بازار ندارند. اعتبار این کوین‌ها معمولاْ مشخص نیست و صرفاْ بر اساس هیجانات بازار خرید و فروش می‌شوند. شت کوین روند توسعه مشخصی ندارد و در برخی موارد حتی بنیان‌گذاران آن نیز نامشخص است.

ارز دیجیتال ایرانی

رمزریال

ایران نیز مشابه بسیاری از کشورهای پیشرو در حوزه کریپتوکارنسی، به صورت جدی به‌دنبال تولید و عرضه رمزارز ملی است. پروژه رمزریال مهم‌ترین ارز دیجیتال ایرانی و یکی از انواع ارز دیجیتال است که به زودی وارد بازار خواهد شد و کشور روسیه نیز از ارایه این رمز ارز و تبادلات با آن ابراز خوشبینی کرده است.

ارز دیجیتال پرداختی

بخش بزرگی از دنیای کریپتوکارنسی را ارزهای داد و ستدی تشکیل می‌دهد. یکی از مشکلات رایج خرید و فروش سهام در بازارهای مالی، وجود واسطه‌ها و سختی نقد و انتقال مالی بود.

ارز دیجیتال پرداخت در واقع پلتفرم‌های پرداخت از طریق کریپتوکارنسی هستند. مکانیزم این پلتفرم‌ها به این شکل است که کاربران از طریق کیف پول‌های تعبیه شده درون پلتفرم، اقدام به خرید و فروش و یا جا به جایی ارز دیجیتال خود می‌کنند  در این پلتفرم‌ها با حذف واسطه‌ها، خرید و فروش ارزهای دیجیتال به آسانی انجام می‌شود. بخش بزرگی از دنیای کریپتوکارنسی را ارزهای داد و ستدی تشکیل می‌دهد. یکی از مشکلات رایج خرید و فروش سهام در بازارهای مالی، وجود واسطه‌ها و سختی معامله بود.

پرایوسی کوین

پرایوسی کوین

بنا بر ادعای توسعه‌دهندگان پرایوسی کوین‌ قرار است امنیت کاربر و معاملاتش را در دنیای کریپتوکارنسی حفظ کنند. مثلاً وضعیتی را در نظر بگیرید که به‌راحتی متوجه نشوید کدام کاربر چه چیزی را برای چه کسی فرستاده است، یعنی همه فعالیت مالی او با درجه بالایی ناشناس باقی بماند. چنین چیزی هرچقدر هم درباره‌اش نشنیده باشید، کاری است که پرایوسی کوین انجام می‌دهد.

از جمله معروف‌ترین پرایوسی کوین‌ها می‌توان به زی کش و مونرو و دش اشاره کرد.

مزایای پرایوسی کوین

  • ناشناس بودن تراکنش‌ها با استفاده از پرایوسی کوین
  • سرعت بالا در نقل و انتقال تراکنش‌ها

معایب پرایوسی کوین

  • عدم پشتیبانی از قراردادهای هوشمند
  • افزایش بلاکچین‌های ناشناس در شبکه
  • الگوریتم پیچیده و عدم اعتماد سازی شفاف

برچسب ها : مهریار یزد ، چتردانش یزد ، وکالت ، # تافل # ایلتس # مکالمه زبان انگلیسی# IELTS #TOEFL MSRT MSRT MHLE EPU UTEPT TOLIMO GRE READING WRITING LISTINING SPEAKING GRAMMAR قضاوت مشاوران حقوقی ، حقوق مدنی ، آیین دارسی مدنی ، حقوق تجارت ، حقوق جزا مجازات اسلامی ، حقوق کیفری ، اصول فقه ، متون فقه وزارت علوم ارشد دکترا آزمون دکترا کنکور هیئت علمی دانشگاه آزاد دانشگاه دولتی دانشگاه پیام نور دانشگاه علم و هنر دانشگاه جواد یزد

ارز دیجیتال بیت کوین اتریم کیف پول باینانس کوینکس یونی سوپ پنکیک سوپ کلاس ارز دیجیتال یزد کلاس تکنیکال یزد  کلاس فاندامنتال  #حسابداری در یزد

 

مهریار

عضویت در خبرنامه



علاقه مند به داشتن اطلاعات کدام رشته هستید؟

اخبار موسسه دپارتمان زبان دپارتمان حقوق و وکالت دپارتمان هنر و رسانه