3D & 2D Animation


  • تفاوت انیمیشن های 2 بعدی و 3 بعدی

در مدل دو بعدی انیمیشن ها تمرکز اصلی بر روی تغییر موقعیت و وضعیت تصاویر یا کاراکترها می باشد در حالیکه در مدل سه بعدی تولیدکنندگان با توجه به جزئیات اقدام به ساخت دنیاهایی کامل می کنند که داخل این فضای ساخته شده کاراکترهای انیمیشن باهم دیگر دارای تعامل هستند .

  • تعریف انیمیشن 3 بعدی

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از انیمیشن های سه بعدی داشته باشیم باید بگوییم که در این‌گونه انیمیشن‌ها، دقیقاً مانند دنیای سه بعدی ساخته می شوند. یعنی اینکه مثل انیمیشن های دوبعدی فقط طول و عرض‌شان قابل دیدن نیست، عمق هم به این‌گونه انیمیشن ها اضافه می شود. با این تفاسیر افزودن همین پارامتر، شباهت این‌گونه انیمشین ها را به واقعیت نزدیک و نزدیک‌تر می کند.

می توان گفت که اگر عمق به ویژگی های یک انیمیشن اضافه شود، تغییرات آنچنانی در چرخش، نمای صحنه ها، موقعیت اشیاء، انحناها و پیچ و تاب ها بوجود می آید. همه این موارد برای انیمیشن های سه بعدی، بر زاویه‌ی دید و میزان روشنایی نیز اثرگذار خواهد بود.

برای اینکه یک انیمیشن سه بعدی تولید شود، باید سه مرحله اصلی را طی کند.

چه انیمیشنی را انیمیشن سه بعدی می‌نامند؟

انیمیشن سه بعدی به چه انیمیشن‌هایی گفته می‌شود و تفاوت آن با انیمیشن‌های دوبعدی چیست؟ اینجا درباره انیمیشن‌های سه بعدی خواهید آموخت و با یک گریز به این صفحه، می‌توانید با انیمیشن‌های دوبعدی نیز آشنا شوید تا تفاوت این دو را بهتر درک کنید.

انیمیشن سه‌بعدی در فیلم‌ها

ردپای انیمیشن‌های سه بعدی را می‌توان در فیلم‌هایی با صحنه‌های حاوی انفجار و تصادف و … دید که به کمک انیمیشن سه‌بعدی افزون بر اینکه از صرف هزینه های هنگفت و صدمات احتمالی جلوگیری می‌شود، صحنه‌ها به‌گونه‌ای طراحی و خلق می‌شوند که شاید در واقعیت نتوان آن‌ها را به‌خوبی انیمیشن‌ها آفرید.

تعریفی دقیق از انیمیشن سه‌بعدی

درواقع انیمیشن سه بعدی، خود را شبیه به دنیای سه بعدی ما می‌سازد، این یعنی اینکه برخلاف انیمیشن‌های دوبعدی که فقط طول و عرض اشیاء قابل مشاهده است، در انیمیشن های سه بعدی به اشیاء عمق نیز اضافه می‌شود که اضافه شدن این پارامتر، انیمیشن را شبیه به دنیای واقعی جلوه می‌دهد.

افزودن عمق به انیمیشن، ویژگی‌هایی مثل موقعیت، چرخش، پیچ و تاب‌ها و انحناء، مقیاس و نمای اشیاء را تغییر می‌دهد. به جز اینکه ویژگی‌های یادشده در اشیاء تغییر می‌کنند، در انیمیشن سه بعدی برای صحنه ها، زاویه دید و میزان نور و روشنایی نیز اهمیت می‌یابد.

روش تولید انیمیشن سه‌بعدی

روش تولید انیمیشن‌ سه بعدی، به ترتیب به سه بخش اصلی مدل‌سازی، چیدمان و متحرک‌سازی، و رندر کردن تقسیم می‌شود.

مدل‌سازی بخشی است که نحوه تولید اشیاء سه بعدی در یک صحنه خاص را توصیف می‌کند.

در چیدمان و متحرک سازی، فرآیندی دنبال می‌شود که جهت قرار دادن و متحرک سازی اشیا در یک صحنه خاص، مشخص می‌شود.

و درنهایت رندر کردن، نتیجه یا خروجی کاملی از گرافیک کامپیوتری را توصیف می‌کند که در آن ویژگی هایی مثل میزان و زاویه تابش نور به شی نیز تعیین می‌شود.

در ساخت انیمیشن سه بعدی، ضمن طراحی سه‌بعدی المان‌ها و اشیاء موجود در صحنه و افزودن سایه ها و تنظیم میزان و زاویه تابش نور، از صحنه تصویربرداری می‌شود که درواقع با کمک تصویربرداری، داستان انیمیشن روایت می‌شود.

نرم‌افزارهای تولید انیمیشن سه‌بعدی

ساخت انیمیشن های سه‌ بعدی نیازمند نرم افزارهای بسیار قدرتمندی است که بتواند تمامی ابزارهای طراحی و تولید انیمیشن سه بعدی را پوشش دهد. ازجمله نرم‌افزارهایی که برای تولید انیمیشن های سه بعدی استفاده می‌شوند می‌توان به ۳D Studio Max، Maya، Blender ، Lumion، Sketchup اشاره کرد.

انیمیشن 2 بعدی (2D)

شاید این موضوع، سوال شما نیز باشد! انیمیشن دوبعدی یا ۲D به چه انیمیشنی گفته می‌شود و چه ویژگی‌هایی دارد که آن را با این نام یاد می‌کنند؟

تعریف انیمیشن دوبعدی

در یک انیمیشن دوبعدی شخصیت‌ها، داستان‌ها و زمینه‌ها همگی در محیط‌های دوبعدی هستند و اشکال می‌توانند به بالا و پایین، چپ و راست حرکت کنند.

به‌عبارتی‌دیگر در انیمیشن دو بعدی، اشکال و تصاویر بر اساس دو محور X و Y ترسیم می‌شوند.

این انیمیشن‌ها به نظر می‌رسد عمقی ندارند و تخت و مسطح هستند.

انواع انیمیشن دوبعدی

انیمیشن‌های ۲D ازنظر شیوه ساخت به سه دسته تقسیم می‌شوند:

انیمیشن‌های رسم دستی: کارتون‌های قدیمی که اشکال و صحنه‌ها فریم به فریم، با دست ترسیم می‌شدند، از این نوع هستند.

موشن گرافیک: انیمیشن‌هایی که تصاویر آن با گرافیک برداری با استفاده از نرم‌افزار رسم می‌شوند.

تخته سفید: انیمیشن‌هایی شبیه به انیمیشن‌های رسم دستی که روی تخته‌ای با زمینه سفید رسم می‌شوند.

موشن گرافیک و تخته سفید نسبت به انیمیشن‌های رسم دستی، در صنعت یادگیری آنلاین بسیار محبوب هستند، سریع‌تر ساخته می‌شوند و نسبت به‌رسم دستی هزینه بیشتری دارند.

در موشن گرافیک می‌توان تصاویر پیچیده‌تر و با رنگ‌های بیشتر ترسیم کرد.

نرم‌افزارهای ساخت انیمیشن دوبعدی

نرم‌افزارهای بسیاری برای ساخت انیمیشن‌های دوبعدی وجود دارند، اما در بین این نرم‌افزارها Adobe Photoshop, Flash، After Effects ،Encore و Moho بسیار رایج هستند.

 

 

 

انیمیشن دوبعدی یا سه‌بعدی؟

امروزه انیمیشن‌ها به‌طورکلی به انیمیشن‌های دوبعدی و سه‌بعدی دسته‌بندی می‌شوند و وقتی سخن از انیمیشن دوبعدی به میان می‌آید، ویژگی‌های آن با یک انیمیشن سه‌بعدی مقایسه می‌شود.

واقعیت این است که نمی‌توان واژه بهتر را به یکی از آن‌ها نسبت داد، زیرا هرکدام ویژگی‌هایی دارند که هریک را از دیگری متمایز می‌کنند.

انیمیشن دو بعدی سرآغاز انیمیشن‌سازی است و باوجود ظهور انیمیشن سه‌بعدی، همچنان قابلیت استفاده در تبلیغات، فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی، بازی‌های کامپیوتری و وب‌سایت‌ها را دارد و از جذابیت آن کم نشده است.

مزیت انیمیشن دوبعدی

در برنامه‌ها و بازی‌های آنلاین، زمانی که از انیمیشن‌های ۲D در کنار اسکریپت استفاده می‌شود، انیمیشن‌ها با هزینه و زمان کمتری ساخته می‌شوند که می‌تواند سود بیشتری را از فروش برنامه‌ها به دست آورد.

همچنین فرمت ۲D امکان بارگذاری سریع‌تر در دستگاه‌های تلفن همراه را فراهم می‌کند.

روش های ساخت انیمیشن های دوبعدی نیز در سه گونه است:

– انیمیشن هایی که تصاویر و همه صحنه هایش با دست طراحی می شوند که به آنها انیمیشن های رسم دستی گفته می شود.

– انیمیشن هایی هم هستند که بوسیله گرافیک بُرداری که انجام‌شان توسط نرم افزار صورت می گیرد، تولید می شوند که به آنها موشن گرافیک گفته می شود.

– نوع دیگری از انیمیشن های رسم دستی هستند که بر روی تخته های سفید رنگ ترسیم می شوند که اصطلاحاً تخته سفید نام دارند.

دو نوع موشن گرافیک و تخته سفید در زمینه های یاددهی ابزارهای آنلاین خوبی به حساب می آیند، چرا که زودتر تولید خواهند شد، و البته نسبت به رسم دستی به هزینه بیشتر نیز نیاز دارند. از بین نرم افزار هایی که می توان برای انیمیشن های دوبعدی به کار برد، برنامه های Adobe Photoshop, Flash،After Effects ، Encore و Moho از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.


برچسب ها : مهریار یزد نقاشی کارگردانی گرافیک بازیگری مجری گری گویندگی تله فیلم  #بازیگری در یزد #عکاسی در یزد#   انیمیشن # فیلمنامه نویسی 

فن بیان # متقاعدسازی# اصول و فنون مذاکره # 

مهریار

عضویت در خبرنامه



علاقه مند به داشتن اطلاعات کدام رشته هستید؟

اخبار موسسه دپارتمان زبان دپارتمان حقوق و وکالت دپارتمان هنر و رسانه