4 نکته درباره روان‌شناسی مثبت‌گرا


روان‌شناسی مثبت‌گرا  بر خلاف روان­شناسی سنتی که بیشتر روی علل و علائم بیماری روانی و اختلالات عاطفی تمرکز دارد، بر روی خصوصیات، الگوهای فکری، رفتار و تجاربی که آینده‌­نگر هستند تاکید می­‌کند و باعث بهتر شدن کیفیت زندگی روزانه­‌ی فرد می‌­شود. این موارد شامل خوش­بینی، معنویت، امیدواری، شادی، خلاقیت، پشتکار، عدالت و تمرین اراده­‌ی آزاد است.

در‌ واقع روان­شناسی مثبت­گرا به­‌ جای رفتن سراغ نقاط ضعف، به نقاط قوت می­‌پردازد. روان‌شناسی مثبت‌گرا قصد ندارد جایگزین روش­‌های سنتی روان­‌درمانی شود که روی تجارب منفی تمرکز دارد، بلکه در عوض می­‌خواهد فرایند درمان را بسط دهد و تعادل بیشتری به آن ببخشد.

مشاهده بیشتر : لیست پزشک فوق متخصص روان پزشک

چه زمانی از روان‌شناسی مثبت‌گرا استفاده می‌کنیم؟

می­‌توان در محیط‌­های آموزشی و موسسات سلامت روان یا مطب­‌های خصوصی مشاوره درمورد کودکان و بزرگسالان از این روش روان‌شناسی مثبت‌گرا استفاده نمود. خارج از فضای درمان، مثلا در مدیریت منابع انسانی و مدیریت بیزینس، نیز می­‌توان از روان‌شناسی مثبت‌گرا بهره جست.

مطب پزشک روانشناس مورد نظرتان را آنلاین رزرو کنید

به صفحه پزشکان روانشناسی درمانکده بروید و زمان مراجعه به مطب پزشک دلخواهتان را آنلاین انتخاب کنید.دریافت نوبت روانشناسی

انتظار ما از روان‌شناسی مثبت‌گرا

گاهی به روان‌شناسی مثبت‌گرا «علم شاد زیستن» نیز گفته می­‌شود. یکی از سوالاتی که روان­شناسی مثبت­گرا سعی در ارائه‌­ی پاسخ برای آن دارد این است که: آیا می‌­توان هم‌زمان شاد  همچنین واقع­‌بین بود؟ روان­شناسی مثبت­گرا در عین به رسمیت شناختن مشکلات دنیا و فرد، معتقد است باز هم می‌­توان زندگی خلاق، پرمعنا و رضایت­‌بخش داشت. هدف روان‌شناسی مثبت‌گرا این است که رفتار و تفکر منفی را در فرد به حداقل برساند تا رویکرد خوشبینانه­‌تری داشته باشد که در نتیجه آن، به جای مختل کردن زندگی اجتماعی، حرفه‌­ای و معنوی، آن را بهتر می­‌کند. روان­شناسان و مشاوران مثبت­گرا از روش­‌های مختلف برای تقویت خودآگاهی فرد و شناخت خصوصیات و نقاط قوت استفاده می‌­کنند.

هدف روان‌شناسی مثبت‌گرا این است که رفتار و تفکر منفی را در فرد به حداقل برساند تا رویکرد خوشبینانه­‌تری داشته باشد

هدف روان‌شناسی مثبت‌گرا این است که رفتار و تفکر منفی را در فرد به حداقل برساند تا رویکرد خوشبینانه­‌تری داشته باشد

روان‌شناسی مثبت‌گرا چه تاثیری دارد؟

جنبش روان‌شناسی مثبت‌گرا در سطح گسترده از دهه­‌ی 50 و 60 میلادی و با معرفی رویکرد انسانی به روش‌­های درمان آغاز شد. دیری نگذشت که روان­‌شناسان دریافتند تمرکز روی آسیبی که در بزرگسالی رخ داده و اغلب ریشه در کودکی دارد، به تنهایی کافی نیست و به پیشگیری از بروز مشکلات روانی کمک چندانی نمی‌­کند.

اواخر دهه­‌ی 90، روان­شناسی به نام مارتین سلیگمن دریافت محققان و متخصصان باید برای پیشگیری از بروز اختلال روانی نگاه دقیق­‌تری به نقاط قوت انسان داشته باشند و به دنبال راهی بگردند تا خصوصیات مثبت را در افراد جوانی که در معرض عواطف و رفتار ناسالم هستند و ممکن است دچار اختلال روانی شوند، تقویت کنند. سلیگمن این مسئله را مطرح کرد که اگر روان‌­درمانی می­‌خواهد در آینده موفق باشد، نباید صرفا حول محور صحبت درمورد مشکلات بچرخد؛ بلکه افراد باید در روان‌­درمانی نقاط قوت خود را بشناسند و استفاده از آن را یاد بگیرند.

او پیشنهاد داد تمرین شادی می­‌تواند تاثیر مثبت و پایداری در زندگی افراد افسرده، مضطرب یا دچار کشمکش درونی ایجاد کند.

 

روان­‌شناسان دریافتند تمرکز روی آسیبی که در بزرگسالی رخ داده و اغلب ریشه در کودکی دارد، به تنهایی کافی نیست و به پیشگیری از بروز مشکلات روانی کمک چندانی نمی‌­کند.

مشاهده بیشتر : لیست پزشک فوق متخصص روان شناس

چشم‌انداز روان‌شناسی مثبت‌گرا

می‌­توان از علم روان‌شناسی مثبت‌گرا در تمام سطوح مربی­گری، مشاوره و روان­‌درمانی استفاده کرد. شما می‌توانید به دنبال متخصص مجرب در زمینه­‌ی روان­شناسی مثبت­گرا بگردید. علاوه بر پیدا کردن کسی که سابقه­‌ی تحصیلات، تجربه و مهارت او در روان‌شناسی مثبت‌گرا بالاست، دنبال کسی بگردید که برای مطرح کردن مسائل شخصی خود با او احساس راحتی می­‌کنید.

 


برچسب ها : مهریار یزد # تافل # ایلتس # مکالمه زبان انگلیسی # IELTS #TOEFL #MSRT # MSRT# MHLE #EPU #UTEPT #TOLIMO #GRE # READING #WRITING #LISTINING #SPEAKING GRAMMAR#FREE_DISCUSSION

نظام مهندسی در یزد  آمادگی آزمون نظام مهندسی در یزد  معماری در یزد 

کلاس مکالمه انگلیسی یزد  کلاس msrt یزد کلاس ept در یزد  #آزمون ماک #آزمون ماک در یزد

مهریار

عضویت در خبرنامه



علاقه مند به داشتن اطلاعات کدام رشته هستید؟

اخبار موسسه دپارتمان زبان دپارتمان حقوق و وکالت دپارتمان هنر و رسانه