تفاوت های سه تجربه هیجانی عاطفی افراد/ از حسرت تا حسادت


یک روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه در مورد احساس های حسرت، غبطه و حسادت افراد، توضیحاتی ارائه داد.

 بهمن بهمنی، در برنامه «حال خوب» شبکه سلامت، با بیان اینکه حسرت، غبطه و حسادت سه تجربه هیجانی عاطفی انسان است، گفت: برداشت غلط از این این احساس‌ها باعث سو تفاهم‌های جدی در ارتباط با خود و دیگران می‌شود.

وی افزود: کار وقتی خراب می‌شود که برچسب اشتباهی به یک تجربه عاطفی بزنند و آن را حسادت بنامند. افراد زیادی هنگام حسادت کردن، از خود بیزار می‌شوند.

بهمنی در پاسخ به این سوال که غبطه چه فرقی با حسادت دارد، گفت: وقتی که در داشته‌های دیگران و یا چیز خوبی که دیگران دارند و من ندارم احساس غبطه کنم (ای کاش من هم این امکان یا ویژگی را داشتم) و این حس که ای کاش طرف مقابل نداشته باشد را ندارم (شما داری و کاش من هم داشته باشم) به معنای غبطه خوردن است.

وی ادامه داد: غبطه احساس بدی نیست و باعث دردسر نمی‌شود و می‌تواند باعث رشد و درک عمیق انسان گردد.

بهمنی گفت: حسرت یعنی به گذشته خودم بیاندیشم و برداشتم این باشد که فرصت‌های زیادی را خراب کرده ام، امکانات و مقدورات زیادی را بی ثمر گذاشته ام و فرصت‌ها را سوزانده ام.

وی با عنوان این جمله که حسرت رنج آورترین حس بشر است، افزود: اگر از حسرت به عنوان عبرت استفاده کنیم و الان خود را، با تکرار نکردن الگوهای غلط، سامان دهیم بسیار خوب و سازنده عمل کرده ایم.

بهمنی تاکید کرد: آینده چیزی جز الان های درست نیست.

وی گفت: حسادت بدخواهانه و رنج آور است و با آسیب‌های درونی همراه است. درصورت بروز حسادت افراد باید شروع به مدیریت آن کنند و به خودشان بگویند من باید این فکر بد را مدیریت کنم، من صاحب فکر بد هستم اما خودم بد نیستم.

این روانشناس به این نکته اشاره کرد که اگر حسی را در خودمان نشناسیم، نمی‌توانیم در وجود دیگری آن را پیدا و شناسایی کنیم، من اگر خودم حسادت نکرده باشم نمی‌توانم آن را در وجود دیگری شناسایی کنم و تا با این احساس‌ها آشنا نشویم، نمی‌توانیم پاسخ مناسبی برای آنها پیدا کنیم.

وی گفت: کسانی که حسادت را تجربه می‌کنند لزوماً آدم‌های بدی نیستند، آنها باید این حس را بشناسند و بدانند که این حس اصیلی نیست و با مدیریت این حس نامناسب آن را به رفتار درست تبدیل کنند.

بهمنی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان احساس حسادت را به غبطه تبدیل کرد، افزود: لازم است که خود را بد نبیند و وقتی این احساس ناخوشایند را تجربه می‌کند در همان لحظه از چیزهای خوبی که در زندگی دارد، یاد کند و پاسخ به این حس را به دست گیرد و خیرمند رفتار کند و تکرار کند این احساس درونی حسادت، در شأن من نیست و من این حس را به رفتار تبدیل نکرده ام و می‌توانم آن را به خیر خواهی تبدیل کنم.


برچسب ها : مهریار یزد # تافل # ایلتس # مکالمه زبان انگلیسی # IELTS #TOEFL #MSRT # MSRT# MHLE #EPU #UTEPT #TOLIMO #GRE # READING #WRITING #LISTINING #SPEAKING GRAMMAR#FREE_DISCUSSION

نظام مهندسی در یزد  آمادگی آزمون نظام مهندسی در یزد  معماری در یزد 

کلاس مکالمه انگلیسی یزد  کلاس msrt یزد کلاس ept در یزد  #آزمون ماک #آزمون ماک در یزد

مهریار

عضویت در خبرنامه



علاقه مند به داشتن اطلاعات کدام رشته هستید؟

اخبار موسسه دپارتمان زبان دپارتمان حقوق و وکالت دپارتمان هنر و رسانه