علائم اختلال وسواس فکری عملی


وسواس ( اختلال وسواس فکری عملی ) یک بیماری روانی بسیار شایع است و در دسته اختلالات وسواس و اختلالات مرتبط قرار می گیرد . وسواس باعث افکار اجباری و مکرر در ذهن شخص مبتلا می‌شود و امکان دارد فرد رفتارهای تشریفاتی را انجام دهد یا رفتارهای تشریفاتی را انجام ندهد و رفتارهای تشریفاتی بیش از یک ساعت در روز وقت فرد را می گیرند  . افرادی که بیماری وسواس ( اختلال وسواس فکری عملی ) دارند می دانند که مشکل وسواس دارند . و دوست دارند وسواس خود را کنار بگذارند ولی به علت قوانین و اجبارهای خاصی که در ذهنشان است نمی توانند وسواس خود را ترک کنند . این در حالی است که اگر فرد از قوانین و مقرارتی که در ذهنش است پیروی نکند دچار اضطراب زیاد می شود به همین علت فرد ترجیح می دهد وسواس را انجام دهد ولی دچار اضطراب نشود . در واقع علائم اختلال وسواس فکری عملی شامل علائم وسواس فکری یا علائم وسواس عملی یا هر دو است .  ممکن است  فردی وسواس نوع فکری یا وسواس نوع عملی یا هر دو نوع را همزمان با هم داشته باشد . معمولاً افراد هر دو نوع وسواس فکری و عملی را با هم دارند .
در این مقاله به علائم اختلال وسواس فکری عملی و شیوع آن می پردازیم .   

اختلال وسواس فکری ، شامل افکار مانند فکر آلودگی ، تصاویر ذهنی مانند صحنه های خشونت آمیز یا ترسناک  ، تصورات ،  و مشغولیت های ذهنی تکراری ، آزار دهنده و پشت سر هم هستند . شخص به اختیار خود دچار وسواس های فکری نمی شود در واقع وسواس هاس فکری غیرارادی هستند و ناگهانی به ذهن شخص می آیند و باعث ناراحتی ، ترس و  اضطراب در فرد می شوند .
 فرد تلاش می کند این وسواس های فکری را متوقف کند یا با انجام اعمالی آن ها را از ذهن خود از بین برد ( در این مرحله اختلال وسواس فکری تبدیل به اختلال وسواس عملی می شود )  . به عبارت دیگر برای کاهش و جلوگیری از این افکار و تصورات مزاحم فر ناچار به انجام رفتارهای خاص و گاه تکراری می شود تا احساس آرامش کند .  به همین علت فردی که وسواس فکری دارد وسواس عملی هم دارد . برای مثال فردی که فکر آلودگی ( اختلال وسواس فکری ) در مورد دست خود دارد مدام دست هایش را می شوید ( اختلال وسواس عملی ) . 

علائم اختلال وسواس عملی

اختلال وسواس عملی یا رفتارهای تشریفاتی شامل رفتارهایی مثل شست و شوی زیاد دست یا هر چیزی ، وارسی مکرر یا چک کردن زیاد مانند مثل چک کردن چند باره گاز و ... یا اعمال ذهنی تکراری مانند شمردن ، تکرار کردن بی صدای کلمات هستند . مثلا فرد در ذهن خود تا یک عدد خاص مثلاٌ تا عدد 3 می شمارد  که فرد احساس می کند مجبور است در واکنش به وسواس فکری یا آداب و رسوم خاصی که در ذهنش است باید انجام دهد ( در این مرحله اختلال وسواس فکری تبدیل به اختلال وسواس عملی می شود )  . اختلال وسواس عملی معمولاً در پاسخ به اختلال وسواس فکری انجام می شود . برای مثال شستن زیاد دست ها  ( اختلال وسواس عملی ) در پاسخ به فکر آلودگی  ( اختلال وسواس فکری ) در مورد دست است . هدف وسواس های عملی کاهش دادن ناراحتی است که وسواس های فکری ایجاد کرده است یا پیشگیری از رویدادی ترسناک ( مانند مریض شدن ) . 

برای متن کامل مقاله روی اختلال وسواس عملی کلیک کنید .

 

شیوع اختلال وسواس فکری عملی

شیوع 12 ماهه اختلال وسواس فکری عملی 1.2 درصد است که شبیه شیوع بین المللی است ( 1.1 تا 1.8 درصد ) . زنان در بزرگسالی به میزان بیشتری از مردان مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی می شوند ، هر چند که مردان معمولاً در کودکی بیشتر مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی می شوند . برای اطلاع بیشتر در مورد انواع وسواس در زنان و مردان و علایم هر کدام ، در کانال تلگرام اختلالات روان شناختی و مهارت های زندگی عضو شوید 

 

منبع : راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ترجمه یحیی سیدمحمدی 


برچسب ها : مهریار یزد # تافل # ایلتس # مکالمه زبان انگلیسی # IELTS #TOEFL #MSRT # MSRT# MHLE #EPU #UTEPT #TOLIMO #GRE # READING #WRITING #LISTINING #SPEAKING GRAMMAR#FREE_DISCUSSION

نظام مهندسی در یزد  آمادگی آزمون نظام مهندسی در یزد  معماری در یزد 

کلاس مکالمه انگلیسی یزد  کلاس msrt یزد کلاس ept در یزد  #آزمون ماک #آزمون ماک در یزد

مهریار

عضویت در خبرنامه



علاقه مند به داشتن اطلاعات کدام رشته هستید؟

اخبار موسسه دپارتمان زبان دپارتمان حقوق و وکالت دپارتمان هنر و رسانه