معرفی دوره ها و رشته های مدیریت تحصیلات تکمیلی


 

دوره­ های کارشناسی ارشد و دکترا سطح تکمیلی تحصیلات دانشگاهی و عالی­ترین سطح آموزشی می‌باشد. اگر مقطع کارشناسی دوره فراگیری دانش و علوم باشد  ، مقطع کارشناسی ارشد دوره کاربردی کردن علم و دانش است و مقطع دکتری دوره تولید علم به شمار می رود.

دوره‌ های تحصیلات تکمیلی محل تلاقی و فصل مشترک آموزش و پژوهش در عالی‌ترین سطوح خود می‌باشد که در آن برجسته‌ترین دانش‌پژوهان  به عالی‌ترین مباحث علمی می‌پردازند و  جامعه علمی کشور را زنده و پویا نگاه می‌دارند و از این رهگذر دانش و فن‌آوری از جوامع پیشرفته‌تر جذب  و همراه با خلاقیت‌ها و ابتکارات برای استفاده‌ی داخلی ارایه می­ گردد.

در نظام آموزش عالی ایران ، پژوهشگاه معادل دانشگاه است. پژوهش در دانشگاه امری رایج است و آموزش در پژوهشگـاه دارای امتیازات ویژه می­باشد. برخی از این امتیـازات عبارتست از: آموزش در پژوهشگـاه صرفـاً در دوره­ های تحصیلات تکمیلی است و پژوهش­ های درسی دانشجویان از جمله پایان­نامه­ ها و رساله­ ها با موضوعات و اولویت­ های پژوهشی پژوهشگاه پیوند می­ خورد و از دستاوردهای پژوهشی پژوهشگران استفاده می­ کند.

تأسیس هر رشته جدید نیازمند پژوهش است و این امر در پژوهشگاه ­ها امکان­پذیر است ، زیرا ساز و کار آنرا در اختیار دارند. از آنجا که تولید علم در مواجهه با نیازها و واقعیت­ ها؛ حاصل می­شود ، لذا پژوهشگاه با توجه به بازخوردی که از دانشجویان دوره­ های تحصیلات تکمیلی می­ گیرد، از زمینه تولید علم در حد عالی برخوردار است.

علاوه بر اینها پژوهش و نوآوری در دانشگاه ­ها  ، با راه ­اندازی رشته­ های جدید در تحصیلات تکمیلی نهادینه شده و گسترش می­ یابد­.

مدیریت تحصیلات تکمیلی پژوهشگـاه با عنایت به منابع و ظرفیت های علمی و اجرایی موجود علاوه بر تلاش برای بهره برداری بهینه از استعداد پژوهشگاه ، در حال حاضر به ارایه 15 برنامه­ آموزشی در مقاطع دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد می­ پردازد که منتج به کسب مدرک علمی در رشته­ های مربوطه برای دانش آموختگان می­ گردد­.

در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، مقطع کارشناسی ارشد در تمامی رشته‌ها به شیوه آموزشی-پژوهشی می‌باشد که شامل واحدهای درسی و پایان‌نامه است.

"عناوین رشته­ ها" هـر کــدام از رشته­ هـای مقطـع کـارشنـاسی ارشـد و دکتری به شـرح ذیل می­ باشد:

 
عناوین رشته های مقطع کارشناسی ارشد:

  1.     تاریخ (گرایش تاریخ ایران دوره اسلامی)
  2.     زبان و ادبیات فارسی
  3.     زبان شناسی همگانی
  4.     فرهنگ و زبانهای باستانی
  5.     زبان و ادبیات عرب
  6.     علوم اقتصادی گرایش اقتصاد نظری


عناوین رشته های مقطع دکتری:

  1.     علوم سیاسی (گرایش اندیشه سیاسی)
  2.     زبان و ادبیات فارسی
  3.     زبانشناسی همگانی
  4.     فرهنگ و زبانهای باستانی
  5.     تاریخ علم دوره اسلامی
  6.     فلسفه علم و فناوری
  7.     انقلاب و تمدن اسلامی
  8.     حکمت متعالیه
  9.     تاریخ ایران بعد از اسلام

برچسب ها : مهریار یزد چتردانش یزد ، وکالت قضاوت مشاوران حقوقی ، حقوق مدنی ، آیین دارسی مدنی ، حقوق تجارت ، حقوق جزا مجازات اسلامی ، حقوق کیفری ، اصول فقه ، متون فقه ;وکالت 1401 منابع وکالت1401# کلاس نکته و تست وکالت # آزمون 10 مرحله ای چتردانش

مهریار

عضویت در خبرنامه



علاقه مند به داشتن اطلاعات کدام رشته هستید؟

اخبار موسسه دپارتمان زبان دپارتمان حقوق و وکالت دپارتمان هنر و رسانه