الگوی کسب‌وکار تئاتری‌ها در دوران کرونا نیازمند تغییر است


تهران- ایرنا- مدیرعامل خانه تئاتر گفت: در شرایط فعلی که به دلیل شیوع ویروس کرونا اجراهای زنده تئاتر بر صحنه و سالن‌های نمایش تعطیل شده‌اند، الگوی کسب و کار این خانواده نیاز به تغییر دارد.

شهرام گیل آبادی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تماشاخانه ها که به تبع آن گروه های نمایشی در این روزها بیکار شده اند اظهار داشت: طی جلسه ای با معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای نمایشی بسته پیشنهادی را مطرح کردیم تا تغییر الگوی کسب و کار تئاتری در این شرایط برای درآمدزایی این خانواده بزرگ مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: اگر در روند فعلی تغییری صورت نگیرد بدون شک تئاتری ها متضرر می شوند و این در حالی است که این خانواده بسیار توانمند هستند و می توانند به کشور و فرهنگ کمک های شایان توجهی کنند و از سوی دیگر با درآمدزایی از راه های جدید اقتصاد تئاتر را نیز به چرخش در بیاورند.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: در بسته پیشنهادی ارائه شده نخست ضبط و پخش نمایش های رادیویی بود که این روزها به ثمر رسیده است و مقرر شده تا اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش با آمادگی برای ضبط نمایش ها مبلغی نیز به گروه ها پرداخت کند تا راه مالی جدید برای این شاخه از تئاتر ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تلویزیون یکی دیگر از راه های ارتباط دو سویه خانواده تئاتر و مردم است خاطرنشان کرد: اگر این رسانه آماده پخش تئاتر باشد هم می توانیم فیلم نمایش های ضبط شده را در اختیار آنها قرار دهیم تا به صورت تله تئاتر پخش شود تا هم کارهای بدیع راهی به خانه مردم پیدا کنند و هم منبعی برای اقتصاد هنرمندان باشد.

گیل آبادی با بیان اینکه تلویزیون های اینترنتی و وی او دی ها کنشگر باشند تصریح کرد: این بخش نیز می تواند با قراردادن تئاتر در بخش لیستی خود موجب دیده شدن نمایش ها شود تا رونقی را هم برای عرصه هنرهای نمایشی با خود همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در بسته پیشنهادی به اداره کل هنرهای نمایشی تخصیص بودجه به شکلی نوین ارائه شده است اظهار داشت: برای تغییر الگوی کسب و کار و درآمدزایی برای تئاتری ها این مرکز هنری بودجه سه ماهه اول سال و حتی تا زمانی که این روند ادامه دارد را به فعالیت های دیگری اختصاص دهد به عنوان مثال تدریس های آنلاین برای استادانی که آمادگی آموزش در تمام رشته ها و همه مشاغلی مربوط به تئاتر را دارند تا با انجام این تدریس ها و آپلود آن در فضای اینترنتی علاقه مندان از آن استفاده کنند در این صورت با امکان وجود نظارت، حمایت نیز به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: اجرای مونولوگ ها که در خانه امکان ضبط آن توسط هنرمندان وجود دارد مورد حمایت قرار بگیرند و همینطور نمایشنامه خوانی نیز می تواند در این بخش مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرعامل خانه تئاتر با اشاره به امکانات سایبری و نرم افزارهای اینترنتی خاطرنشان کرد: هنرمندان تئاتر از نعمت خلاقیت بهره بسیاری داشته اند و در صورتی که حمایت شوند می توانند با ضبط اجراهای تک نفره خود و استفاده از نرم افزارهایی با امکانات، نمایش هایی را تولید و در اختیار علاقه مندان و مردم قرار دهند این خلاقیت ها در کنار درآمدزایی برای هنرمندان اقدامی فرهنگی برای بهبود وضعیت مردم خانه نشین نیز محسوب می شود.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر با توجه به وجود کرونا و تعطیلی صحنه ها و تماشاخانه ها، خانواده تئاتر متضرر شده اند تصریح کرد: عرصه هنرهای نمایشی نخستین بخش تعطیل شده از زمان شیوع کرونا بوده و مطمئنا آخرین کسب و کاری است که مجوز بازگشایی دریافت می کند و اگر وضعیت فعلی که از سوم اسفندماه آغاز شده است به مدت سه ماه طول بکشد می توانیم به محاسباتی دست پیدا کنیم.

وی افزود: اگر در این مدت ۱۰۰ نمایش فقط در تهران تعطیل شده باشند با توجه به ۷۴ زیر عنوان و ۲۴ شغل در تئاتر با رقم تعطیلی ۲۵ هزار کار هنری مواجه هستیم.

گیل آبادی تاکید کرد: می توانیم با بهره مندی از امکانات موجود مرکز هنرهای نمایشی، معاونت امور هنری، حوزه هنری و فضاهایی که مراکز نمایشی محسوب می شود یا اجراهای نمایشی را بر عهده دارند برای جابجایی صحنه استفاده کنیم.

به گفته وی، انتقال صحنه زنده به رسانه های اجتماعی و اینترنتی کار سختی نیست فقط تا این زمان تجربه نشده و نیاز به آزمون و خطا دارد اما نه تنها قابل استفاده و بهره مندی است بلکه درآمد هنرمندان را نیز در شرایط فعلی تضمین می کند.

https://www.instagram.com/mehryar_center1/


برچسب ها : مهریار یزد نقاشی کارگردانی گرافیک بازیگری مجری گری گویندگی تله فیلم  #بازیگری در یزد #عکاسی در یزد#   انیمیشن # فیلمنامه نویسی 

فن بیان # متقاعدسازی# اصول و فنون مذاکره # 

مهریار

عضویت در خبرنامه



علاقه مند به داشتن اطلاعات کدام رشته هستید؟

اخبار موسسه دپارتمان زبان دپارتمان حقوق و وکالت دپارتمان هنر و رسانه