رشته MBA چیست؟ بازار کار رشته MBA


مدیریت هم می‌تواند عامل اصلی موفقیت یک سازمان باشد و هم عامل شکست آن. تفاوت هم در آگاهی و شناخت مهارت‌های مدیریت است. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال این هستند که بدانند رشته MBA چیست؟

رشته‌های مدیریت شاخه‌های متنوعی دارند. مدیریت بازرگانی یا مدیریت MBA‌ یکی از کاربردی‌ترین شاخه‌های مدیریت است که در این مقاله به صورت کامل راجع به آن‌ صحبت خواهیم کرد. در همین ابتدای کار باید تأکید کنیم که رشته MBA به دو روش مختلف آموزش داده می‌شود. روش اول شامل آموزش‌هایی کاربردی است که مهارت‌های لازم برای مدیریت را به افراد آموزش می‌دهد. روش دوم صرفا توضیحات تئوری است که فقط روی کاغذ کاربرد دارد و در بازار کار هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. در این مقاله خواهید دانست روش اول در رشته MBA چیست و چه کاربردی دارد.

 

رشته MBA چیست؟

زمانی که این سوال را در موتورهای جستجو سرچ می‌کنیم، توضیحاتی با عبارات و جملات ثقیل می‌خوانیم و در پایان هم تقریبا دقیقا نمی‌فهمیم رشته MBA چیست. پس در این مقاله از عبارات پیچیده می‌گذریم و به ساده‌ترین روش بررسی می‌کنیم که رشته MBA چیست.

 

 

در رشته MBA مهارت‌های اساسی مورد نیاز برای مدیریت آموزش داده می‌شود. دانشجویان این رشته دیدگاهی جامع از بازاریابی، امور مالی، حسابداری و مهارت‌های سخت و نرم مورد نیاز برای مدیریت و رهبری یک سازمان به دست می‌آورند. افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می‌شوند، باید بتوانند چالش‌های مدیریت در دنیای واقعی را برطرف کنند و به نوعی مدیریت بحران در سازمان را انجام دهند که این کار به دانشی فراتر از آنچه روی کاغذ نوشته می‌شود، نیاز دارد.

رشته مدیریت MBA منحصر به مدیران نیست. افرادی که کسب و کاری راه‌اندازی نکرده‌اند، اما به مدیریت علاقه دارند، در این رشته درس می‌خوانند. بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند به عنوان مدیر در شرکت‌های مختلف استخدام شوند یا کسب و کار شخصی خود را راه‌اندازی کنند. مهارت‌های فارغ التحصیلان این رشته،‌ فرصت‌های شغلی بهتر با حقوق بالاتر را پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد. در صورت علاقه به کسب اطلاعات بیشتر، مقاله رشته مدیریت اجرایی را مطالعه نمایید.
 

گرایش‌های رشته MBA‌ چیست؟

رشته MBA گرایش‌های مختلفی دارد. دانشجویان بعد از دو ترم تحصیل در دانشگاه می‌توانند گرایش مورد نظر خود را انتخاب کنند. هرکدام از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، چند گرایش خاص را ارائه می‌دهند. به همین دلیل پیش از ثبت نام در این رشته، باید بررسی کنید در دانشگاه مورد نظرتان گرایش‌های رشته MBA چیست. به طور کلی گرایش‌های این رشته عبارتند از؛

  • عمومی
  • استراتژی
  • بازاریابی
  • خدمات
  • رفتار سازمانی و منابع انسانی
  • سازمان‌های پروژه محور
  • سیستم‌های اطلاعاتی و IT
  • زنجیره تأمین و پروسه
  • کارآفرینی
  • مالی
  • نوآوری در توسعه محصول و خدمات

 

گرایش‌های رشته MBA‌ چیست

 

موارد بالا گرایش‌هایی بودند که در دفترچه‌های کنکور ثبت شده‌اند. هر دانشگاه ممکن است یک یا چند مورد از این گرایش‌ها را ارائه دهد. برخی از موسسات آموزشی، با توجه به نیازهای کسب و کارهای مختلف، گرایش‌های دیگری مانند مدیریت عمران و سازه، مدیریت در مراکز درمانی و… را نیز تدریس می‌کنند.

 

بهترین گرایش های رشته MBA

دانشجویان رشته MBA با تحصیل در هر گرایش، به یک متخصص در حوزه مشخصی تبدیل می‌شوند. انتخاب بهترین گرایش به سلیقه شخصی و نیاز بازار کار بستگی دارد. در ادامه توضیحاتی درباره کاربری‌ترین گرایش‌های این رشته ارائه می‌دهیم.

۱) گرایش مالی

افرادی که این گرایش را انتخاب می‌کنند، به صورت تخصصی در حوزه مسائل کنترل مالی، حسابداری، بانکداری و مدیریت سرمایه آموزش می‌بینند. این افراد هم می‌توانند به عنوان مدیر یا کارمند بخش مالی در سازمان‌های مختلف استخدام شوند و هم می‌توانند در زمینه مشاوره سرمایه‌گذاری فعالیت داشته باشند. فعالیت در بانک هم پوزیشن شغلی دیگری است که برای این افراد وجود دارد.

۲) گرایش بازاریابی

بازاریابی یکی از پرکاربردترین گرایش‌های MBA است. سازمان‌‌های امروزی در بخش بازاریابی خود چالش‌های جدی دارند که بخشی از آن‌ها بخاطر کمبود متخصص در این حوزه است. پس اگر بتوانید با تحصیل در گرایش بازاریابی به یک متخصص در این زمینه تبدیل شوید، موقعیت‌های شغلی خوبی به دست خواهید آورد.

۳) گرایش فناوری اطلاعات

این گرایش یکی از مدرن‌ترین شاخه‌های رشته MBA است و نیاز روز بازار کار محسوب می‌شود. در سازمان‌های مختلف، قسمت‌های گوناگونی وابسته به آی‌تی هستند. این بخش‌ها بدون سرپرست‌های خبره ناکارآمد هستند و نمی‌توانند برای سازمان سودمند باشند. پس گرایش فناوری اطلاعات هم بازار کار خوبی دارد.

۴) گرایش تجارت بین‌الملل

واردات و صادرات در تجارت امروز اهمیت بسیاری دارند. سازمان‌ها برای گسترش روابط خود با شرکای بین‌المللی به نیروی کار متخصص در این زمینه نیاز دارند. با تحصیل در این رشته و به دست آوردن تخصص در این زمینه، در سازمان‌های بزرگ فرصت‌های شغلی خوبی به دست می‌آورید. این گرایش برای افرادی که قصد مهاجرت دارند نیز مناسب است.

۵) گرایش استراتژی

سازمان‌ها بدون استراتژی نمی‌توانند به اهدافشان برسند و با استراتژی‌های نادرست و غیرحرفه‌ای هم به سمت مقاصد اشتباه پیش می‌روند. چیدن استراتژی برای سازمان و هر پروژه‌ای که به سازمان سپرده می‌شود، تأثیر بسزایی در موفقیت آن دارد.
دانشجویان گرایش استراتژی، اصول مدیریت استراتژیک، برنامه‌ریزی مبتنی بر استراتژی و تفکر استراتژیک را یاد می‌گیرند. این گرایش برای افرادی که به دنبال مدیریت به شیوه‌ای خلاق هستند،‌ مناسب است.

۶) گرایش مدیریت پروژه

مدیران پروژه جزو مدیران میانی سازمان هستند که نقش مهمی در سازمان ایفا می‌کنند. این افراد به صورت مستقیم با موفقیت پروژه‌های سازمان در ارتباط هستند. آن‌ها برای فعالیت حرفه‌ای در این زمینه باید بر نحوه مدیریت وظایف در سازمان و مدیریت نیروی انسانی تسلط داشته باشند.

 

 

کدام یک از گرایش‌های این رشته برای تحصیل بهتر هستند؟

مدیریت کسب و کار شغلی است که نیاز به آن در تمام سازمان‌ها وجود دارد؛ هرچقدر سازمان بزرگ‌تر باشد، تعداد مدیران و سرپرستان در آن بیشتر می‌شود و وظایف آن‌ها تخصصی‌تر خواهد شد. بنابراین بازار کار گرایش‌های مختلف رشته MBA تفاوت زیادی ندارد و تنها نکته مهم این است که شما دوست دارید در چه موقعیتی فعالیت کنید. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که با بررسی آن‌ها متوجه می‌شوید کدام گرایش رشته مدیریت کسب و کار برای شما مناسب‌تر است.

• هر گرایش MBA در یک حوزه خاص عمیق می‌شود و فرد را به متخصصی در همان زمینه تبدیل می‌کند. بنابراین باید موضوع گرایش‌های مختلف را بررسی کنید و بسنجید که به کدام حوزه علاقه بیشتری دارید.

• به بازار کار توجه داشته باشید. با وجود اینکه بازار کار برای همه گرایش‌ها وجود دارد، اما برخی از افراد دوست دارند در یک موقعیت مشخص مشغول به کار شوند. بازار کار به شرایطی مثل موقعیت مکانی و زمانی هم بستگی دارد؛ مثلا در سال‌های اخیر، بخاطر رشد تجارت‌ آنلاین و تغییر شیوه کار کسب و کارها، مدیریت بازاریابی به یکی از مهم‌ترین پوزیشن‌های شغلی در سازمان‌های مختلف تبدیل شده است.

• محل تحصیل شما نیز نقش مهمی در انتخاب گرایش ایفا می‌کند. برخی از مراکز فقط چند مورد از گرایش‌های MBA را ارائه می‌دهند. به همین دلیل انتخاب افرادی که قصد تحصیل در این مراکز دارند، محدود می‌شود. هنگام انتخاب موسسه یا دانشگاه برای این رشته، به اعتبار مدرک آن نیز توجه داشته باشید.

 

رشته MBA مخفف چیست؟

MBA مخفف عبارت Master of Business Administration به معنی «کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی» است و در ایران با نام «مدیریت ارشد کسب و کار» نیز شناخته می‌شود. البته این رشته به افرادی که قصد دارند کسب و کارهای تجاری و بازرگانی را مدیریت کنند، محدود نمی‌شود. بسیاری از مدیران صنعتی و دولتی نیز در این رشته تحصیل می‌کنند. نکته مهم این است که بدانید رشته MBA چیست و آیا می‌تواند دانش و مهارت‌های مورد نظر را به شما ارائه دهد یا خیر.

مهارت‌های رشته مدیریت MBA چیست؟

افرادی که در رشته مدیریت MBA تحصیل می‌کنند،‌ باید به یک مدیر تمام عیار تبدیل شوند که با تمام مهارت‌های سخت و نرم این حوزه آشنایی دارد. البته برای به دست آوردن این مهارت‌ها، نباید به آموزش‌های آکادمیک بسنده کرد. استفاده کاربردی از دانسته‌ها و کسب تجربه، مهم‌ترین اصل برای تبدیل شدن به یک مدیر حرفه‌ای است.

بیایید به سوال اصلی برگردیم؛ مهارت‌های رشته MBA چیست؟

  • مهارت‌های حسابداری
  • مهارت‌های ارتباطات با کارمندان یا شرکای تجاری
  • اصول اخلاق کسب و کار
  • اصول استراتژی کسب و کار
  • تحلیل داده‌ها
  • اقتصاد
  • امور مالی و دارایی
  • رهبری
  • بازاریابی

مدیریت MBA را در دانشگاه بخوانیم یا موسسات آموزش آزاد؟

این موضوع کاملا به موقعیت شما بستگی دارد. دانشجویانی که می‌دانند رشته MBA چیست و به آن علاقه دارند، با تحصیل در دانشگاه‌ها می‌توانند به اهداف خود برسند. اما در برخی موارد مدیران کسب و کارها برای بروزرسانی دانش خود و یادگیری مهارت‌های رهبری و مدیریت، برای تحصیل در رشته مدیریت MBA اقدام می‌کنند. این افراد شغل خود را دارند و احتمالا بیشتر از اینکه به مدرک تحصیلی نیاز داشته باشند، به مهارت‌هایی که آموزش داده می‌شود، نیاز دارند. دوره‌های MBA برای این افراد بسیار طولانی است و احتمالا بسیاری از اطلاعات را از پیش می‌دانند.

مدیران کسب و کارها می‌توانند نقاط ضعف خود را شناسایی کنند و به جای صرف زمان طولانی برای تحصیل در رشته MBA، در دوره‌های مدیریتی شرکت کنند. چنین دوره‌هایی کاربردی‌تر هستند و از تجربیات بازار کار برآمده‌اند. به همین دلیل می‌توانند خیلی بیشتر از دوره‌های تئوری و آکادمیک موثر باشند و به شما کمک کنند راه‌هایی برای توسعه و رشد کسب و کار خود پیدا کنید.

 

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته MBA

کیفیت دانشگاه یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که هنگام تحصیل در رشته MBA‌ باید به آن توجه داشته باشید. تحصیل این رشته در دانشگاه‌‌های ناشناسی که مدرک آن‌ها اعتبار چندانی در بازار کار داخلی و بین‌المللی ندارد، مزیت چندانی برای شما به همراه نخواهد داشت.
در ادامه به لیست بهترین دانشگاه‌‌ها برای تحصیل در این رشته اشاره می‌کنیم. این لیست به ترتیب اولویت نیست و همه دانشگاه‌‌ها سطح بالایی در ارائه این رشته دارند.

  • دانشگاه شریف
  • دانشگاه علم و صنعت
  • دانشگاه مالک اشتر
  • دانشگاه شاهرود
  • دانشگاه تهران
  • سازمان مدیریت صنعتی ایران
  • دانشگا علوم و فنون مازندران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه کیش

به یاد داشته باشید که هرکدام از این دانشگاه‌ها گرایش‌های خاصی را ارائه می‌دهند. پس هنگام انتخاب توجه داشته باشید که حتما گرایش مورد نظرتان در دانشگاه موجود باشد.

 

معایب تحصیل در رشته MBA در دانشگاه

یکی از نقاط ضعف تحصیل در رشته MBA‌ در دانشگاه و حتی برخی از موسسات آموزش آزاد این است که مطالب قدیمی و تئوری را به دانشجویان خود آموزش می‌دهند. مدیریت علمی به‌روز است که هنوز هم دانشمندان و کارشناسان بسیاری درباره آن، تحقیقات و پژوهش‌های بسیاری انجام می‌دهند. برخی از آزمایش‌ها نتایج مهمی دارند و دستاوردهای قابل توجهی به علم مدیریت اضافه می‌کنند.

پس این اطلاعات باید به منابع آموزش مدیریت کسب و کار اضافه شوند. چنین قابلیتی در سیستم آموزشی کشور ما وجود ندارد، در دانشگاه‌ها مطالب سال‌های قبل در رشته MAB تدریس می‌شود؛ البته در بعضی دانشگاه‌ها اساتید آگاهی وجود دارند که به صورت مستقل منابع معتبر را مطالعه می‌کنند و اطلاعات لازم را به دانشجویان ارائه می‌دهند. تحصیل تئوری در رشته MBA چه در دانشگاه باشد چه در مرکز آموزشی، نتیجه‌ای برای دانشجویان ندارد.

برای تحصیل در رشته MBA و تبدیل شدن به یک مدیر کسب و کار، به دوره‌ای نیاز دارید که نکات مدیریتی را به صورت کاربردی به شما آموزش بدهد. حتی در برخی موارد لازم است مطالبی متناسب با مدیریت کسب و کارهای ایرانی به شما آموزش داده شود، زیرا سبک مدیریت در ایران با کشورهای خارجی متفاوت است.

مثلا در دوره تئوری کسی به دانشجویان آموزش نمی‌دهد که با کارمندان بی‌نظم یا بی‌انگیزه چطور باید رفتار کنیم و برای افزایش انگیزه کارکنان چه کارهایی باید انجام بدهیم. این موارد ساده و کلیدی اهمیت یادگیری MBA به صورت کاربردی را مشخص می‌کند. این همان مواردی است که در دوره «مدیریت کاربردی» آکادمی دکامی به مدیران آموزش داده می‌شود و تاکنون دانشجویان بسیاری از این دوره نتایج مطلوبی به دست آورده‌اند.

بازار کار رشته MBA

فارغ التحصیلان رشته مدیریت کسب و کار مهارت‌های مختلفی به دست آورده‌اند و به همین دلیل می‌توانند در موقعیت‌های شغلی مختلفی کار خود را شروع کنند.

 

 

در ادامه لیستی ارائه داده‌ایم تا متوجه شوید بازار کار رشته MBA در ایران چیست.

  • مدیر مالی شرکت‌ها
  • مشاور مالی
  • مدیریت منابع انسانی
  • کارآفرینی
  • مشاور سرمایه‌گذاری
  • مدیر IT
  • کوچ مدیریت
  • مدیر بازاریابی
  • مدیر عملیات

جالب است بدانید که آمار ارائه شده نشان می‌دهد استخدام فارغ التحصیلان رشته MBA در سال‌های اخیر که ویروس کرونا روی کسب و کارها تأثیر گذاشته، افزایش پیدا کرده است. بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته در شرکت‌های بین المللی، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی و… استخدام شده‌اند. حتی برخی از آن‌ها کسب و کارهای موفقی را راه‌اندازی کرده‌اند.

 

لازم است تأکید کنیم که همه این موقعیت‌های ایده‌آل شغلی تنها به شرطی وجود دارد که فرد فارغ التحصیل واقعا به یک «مدیر کسب و کار» تبدیل شده باشد!

 

دروس رشته MBA

تا اینجای کار شما می‌دانید رشته MBA چیست و چه گرایش‌هایی دارد. دروس هر گرایش منحصر به فرد است. البته گرایش دانشجویان در سال‌های سوم و چهارم مشخص می‌شود و تا پیش از آن دروس تخصصی تمامی دانشجویان مدیریت کسب و مشترک است. مهم‌ترین درس‌های تخصصی این رشته عبارتند از؛

  • اقتصاد خرد
  • مدیریت عملیات
  • برنامه ریزی استراتژیک
  • مدیریت بازاریابی
  • رفتار سازمانی
  • مدیریت مالی

دانشگاه‌های مختلف در هر کشور، برنامه تحصیلی منحصر به فردی برای این رشته ارائه می‌دهد. به همین دلیل لازم است پیش از انتخاب این رشته و ثبت نام، بررسی کنید که برنامه آموزشی هر دانشگاه برای رشته MBA‌ چیست.

 

 

 

تفاوت رشته DBA و رشته MBA چیست؟

DBA با نام «دکترای مدیریت کسب و کار» شناخته می‌شود. افرادی که در دوره DBA تحصیل می‌کنند، به صاحب نظران حوزه کسب و کار تبدیل می‌شوند. آن‌ها می‌توانند نظریه‌های مختلف در این حوزه را تحلیل و نقد کنند. برخی از دانشجویان MBA‌ برای تکمیل آموزش و تبدیل شدن به یک استاد در حوزه کسب و کار، در دوره آموزشی DBA نیز تحصیل می‌کنند. در واقع می‌توان گفت DBA مقطع بالاتر کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار است.

 

 

دانشجویان در دوره دکترا از جو دانشگاهی که اساتید همه چیز را به آن‌ها آموزش می‌دهند، خارج خواهند شد. آن‌ها خودشان شروع به تحقیق و جستجو یاد می‌گیرند، تجربه کسب می‌کنند و حتی می‌توانند به دیگران درباره مدیریت کسب و کار آموزش دهند.

تفاوت dba و mba موضوعی است که در مقاله ای دیگر این تفاوت ها بررسی شده و موارد موردنیاز ارائه شده است.

آیا یک مدیر کسب و کار باید حتما تحصیلات MBA داشته باشد؟

بگذارید به کمک برخی از محتواهای زرد اینستاگرامی به این سوال پاسخ دهیم. احتمالا شما هم جملاتی درباره اینکه تحصیلات شما را به یک کارمند معمولی تبدیل می‌کند یا اینکه میلیاردرهای جهان ترک تحصیل کرده‌اند، شنیده‌اید. بگذارید خیالتان را راحت کنم! از نظر علمی هیچ ارتباطی بین موفقیت و تحصیلات آکادمیک وجود ندارد. همه چیز به نیاز شما برمی‌گردد.

برخی از مدیران به مدرک تحصیلی MBA‌ و دانش این رشته نیاز دارند. به همین دلیل وارد فرایند آموزشی می‌شوند، کنکور می‌دهند و در دانشگاه‌ها ثبت نام می‌کنند. اما برخی دیگر از مدیران، بعد از تحقیق درباره اینکه رشته MBA چیست، متوجه می‌شوند نیازی به تحصیل در این رشته ندارند و با شرکت در دوره‌های آموزشی مدیریت، م

برچسب ها : مهریار یزد ، چتردانش یزد ، وکالت ، # تافل # ایلتس # مکالمه زبان انگلیسی# IELTS #TOEFL MSRT MSRT MHLE EPU UTEPT TOLIMO GRE READING WRITING LISTINING SPEAKING GRAMMAR قضاوت مشاوران حقوقی ، حقوق مدنی ، آیین دارسی مدنی ، حقوق تجارت ، حقوق جزا مجازات اسلامی ، حقوق کیفری ، اصول فقه ، متون فقه وزارت علوم ارشد دکترا آزمون دکترا کنکور هیئت علمی دانشگاه آزاد دانشگاه دولتی دانشگاه پیام نور دانشگاه علم و هنر دانشگاه جواد یزد

ارز دیجیتال بیت کوین اتریم کیف پول باینانس کوینکس یونی سوپ پنکیک سوپ کلاس ارز دیجیتال یزد کلاس تکنیکال یزد  کلاس فاندامنتال  #حسابداری در یزد

 

مهریار

عضویت در خبرنامه



علاقه مند به داشتن اطلاعات کدام رشته هستید؟

اخبار موسسه دپارتمان زبان دپارتمان حقوق و وکالت دپارتمان هنر و رسانه