طراحی پارچه


طراحی پارچه لباس بیانگر فرهنگ، قومیت، شخصیت و مقام یک فرد بوده و به همین دلیل ارزش و اهمیت بسیاری داشته است و به همین دلیل باید برای  طراحی پارچه در آموزش طراحی لباس ارزش بسیاری قائل شد. طراحی پارچه چرا که این رشته از یک سو در حفظ فرهنگ و ملیت یک کشور نقش به سزایی دارد و از سوی دیگر می‌تواند بهترین، راحت‌ ترین و کاربردی‌ ترین لباس‌ها و پارچه‌ها را برای مردم جامعه به ارمغان بیاورد. 

یکی از گرایش های بسیار جذاب و پرطرفدار در دنیای طراحی مد گرایش طراحی پارچه است که به واسطه ی توسعه ی روز افزون صنعت مد مورد استقبال قرار گرفته است. طراحی پارچه روند ایجاد طرح ها و نقش هایی برای پارچه .نسج و هرچیزی که مرتبط با آن است می باشد. وظیفه ی اصلی یک طراح پارچه طراحی و تولید عناصر هنری با توجه به نکات فنی نساجی برای پارچه است که به صورت عمده در پوشاک و دکوراسیون کاربرد دارد. به عبارت دیگر رشته طراحی پارچه فرایند ایجاد نقش بر روی تار و پود و انتقال هنر به منسوج است. الیاف، نوع نخ، نمره نخ، رنگ، کاربرد محصول و سیستم تولید نکات فنی است که باید در طول طراحی یک طراح در نظر گرفته شوند.
طراحی پارچه با فشن، فرش و هر چیزی که با پارچه سروکار دارد، در ارتباط است. طراحی پارچه در انواع وسایل زندگی ما وجود دارد. به عنوان مثال لباسهای ما، فرشها و زیراندازها، پرده‌ها، حوله‌ها و عروسک، همه و همه یک نتیجه از طراحی پارچه هستند. طراحی پارچه  یک‌ رشته‌ هنری‌ و کاربردی‌ است‌ که‌ دارای‌ سه‌ گرایش‌ 1- طراحی‌ لباس‌ 2- طراحی‌ چاپ‌ پارچه‌  3- طراحی‌ بافت‌ پارچه‌ است.

مهریار

عضویت در خبرنامه



علاقه مند به داشتن اطلاعات کدام رشته هستید؟

اخبار موسسه دپارتمان زبان دپارتمان حقوق و وکالت دپارتمان هنر و رسانه