دوره انیمیشن سازی


انیمیشن چیست؟

کلمه “انیمیشن” کلمه ای لاتین با ریشه “animātiō”، به معنی “اعطای زندگی” می باشد.  انیمیشن روشی است که در آن چهره ها دستکاری می شوند تا به صورت تصاویر متحرک ظاهر شوند. در انیمیشن های سنتی، تصاویر با دست روی ورق های شفاف سلولوی کشیده یا نقاشی می شوند تا در فیلم های مختلف نمایش داده شوند. امروزه اکثر انیمیشن ها با تصاویر کامپیوتری (CGI) ساخته می شوند. انیمیشن کامپیوتری می تواند انیمیشن سه بعدی بسیار دقیق باشد، در حالی که انیمیشن کامپیوتری دو بعدی (که ممکن است ظاهری شبیه به انیمیشن سنتی داشته باشد) به دلایل سبکی، پهنای باند کم یا رندرهای سریعتر، در زمان واقعی استفاده شود. سایر روش های رایج انیمیشن، تکنیک استاپ موشن برای اشیاء دو و سه بعدی مانند برش های کاغذ، عروسک ها و یا شکل های سفالی می باشد.

به طور معمول، اثر انیمیشن با پشت سر هم قرار گرفتن سریع تصاویر متوالی که حداقل تا حد زیادی با یکدیگر تفاوت دارند، به دست می آید. تصور می شود که این توهم  مانند تصاویر متحرک به طور کلی بر حرکت مداوم تکیه می کند، اما دلایل دقیق آن هنوز نامشخص است. از جمله رسانه های متحرک مکانیکی آنالوگ که بر نمایش سریع تصاویر متوالی تکیه می کنند می توان phénakisticope ، zoetrope ، flip book ، praxinoscope و film را نام برد. تلویزیون و ویدئو رسانه های متحرک الکترونیکی محبوب هستند که در ابتدا آنالوگ بودند و اکنون به صورت دیجیتالی کار می کنند. در حال حاضر برای نمایش روی رایانه، تکنیک هایی مانند GIF متحرک و انیمیشن فلش توسعه داده شده است.

در حقیقت انیمیشن فراگیرتر از آن چیزی است که بسیاری از مردم می پندارند. به غیر از فیلم های کوتاه، فیلم های بلند، مجموعه های تلویزیونی، GIF های متحرک و سایر رسانه هایی که به نمایش تصاویر متحرک اختصاص داده شده اند، انیمیشن در بازی های ویدئویی، موشن گرافیک ها، رابط کاربری و جلوه های بصری نیز رایج است.

انیماتورها هنرمندانی هستند که در خلق انیمیشن تخصص دارند. دستکاری مکانیکی عروسک ها و اشیاء سه بعدی برای تقلید از موجودات زنده سابقه بسیار طولانی در اتوماتا دارد. اتوماتای ​​الکترونیکی توسط دیزنی به عنوان انیماتورونیک رواج یافته است.

تاریخچه انیمیشن

صدها سال قبل از معرفی انیمیشن، مردم از سراسر جهان از نمایش هایی با فیگورهای متحرک لذت می بردند که به صورت دستی در عروسک گردانی، اتوماتا، سایه بازی و فانوس جادویی، خلق و دستکاری شده بودند. فانتسمگوریا چند رسانه ای (دارای پیش بینی های واقعی از ارواح متحرک و سایر تصاویر ترسناک در حال حرکت) از اواخر قرن هجدهم تا نیمه اول قرن نوزدهم در سینماهای اروپای غربی بسیار محبوب بوده بوده است.

در سال ۱۸۳۳، دیسک استروبوسکوپی (که بیشتر با عنوان phénakisticope شناخته می شود) اصل انیمیشن مدرن را با تصاویر متوالی معرفی کرد که یک به یک پی در پی نشان داده می شدند تا یک توهم نوری از تصاویر متحرک را تشکیل دهند. مجموعه ای از تصاویر متوالی گهگاه در طول هزاران سال ساخته شده بود، اما دیسک استروبوسکوپی اولین روش را برای نمایش چنین تصاویری در حرکت روان ارائه داد و برای اولین بار هنرمندان مجموعه هایی را با تجزیه منظم حرکات ایجاد کردند. اصل انیمیشن استروبوسکوپی در زئوتروپ (۱۸۶۶) ، کتاب تلنگر (۱۸۶۸) و پراکسینوسکوپ (۱۸۷۷) نیز اعمال شد. انیمیشن متوسط ​​قرن نوزدهم شامل حدود ۱۲ تصویر بود که با چرخاندن دستی دستگاه به صورت یک حلقه پیوسته نمایش داده می شد. این تلنگر اغلب حاوی تصاویر بیشتری بود و دارای ابتدا و انتهایی بود، اما انیمیشن آن بیش از چند ثانیه دوام نمی آورد. به نظر می رسد اولین کسی که سکانس های طولانی تری ایجاد کرد شارل امیل رینو بود که بین سالهای ۱۸۹۲ تا ۱۹۰۰ با لومینئوس های پانتومیم ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای موفقیت های زیادی کسب کرد.

مزایا و معایب انیمیشن سازی چیست؟

یکی از موضوعاتی که افراد را به یادگیری انیمیشن سازی ترغیب می کند، پردرآمد بودن این رشته است. انیمیشن سازی حرفه ای است که امکان کسب درآمدهای بالا از آن وجود دارد اما به همان نسبت رشته ای پر هزینه هم هست. از معایب این رشته می توان به نیاز به دقت، خلاقیت در ایده سازی، هزینه بالای اولیه برای اجاره استدیو، کار با گروه های مختلف آهنگسازی، دوبله و… اشاره کرد اما از مزایای آن می توان به جذابیت کار، تنوع محیط و نحوه انجام کار، درآمد نسبتا بالا بعد از انتشار انیمیشن و بازار کار متنوع اشاره کرد.

.در رشته انیمیشن مانند همه رشته های هنری علاوه بر یادگیری مهارت های لازم برای ورود به بازار کار به خلاقیت نیز نیاز می باشد و مانند هر رشته دیگری برای حرفه ای شدن نیاز به صرف زمان ، تمرین و پشتکار و شرکت در کلاسهای حرفه ای دارد . ولی بعد از گذر از این مرحله ورود به بازار کار این رشته سخت نیست چون شما علاوه بر اینکه می توانید با استودیوهای مختلف ساخت انیمیشن و پویانمایی فعالیت کنید می توانید خودتان نیز اقدام به ساخت تیزرهای تبلیغاتی نمایید.

مهریار

عضویت در خبرنامه



علاقه مند به داشتن اطلاعات کدام رشته هستید؟

اخبار موسسه دپارتمان زبان دپارتمان حقوق و وکالت دپارتمان هنر و رسانه